Juliol 13, 2022
Per Direta
255 vistes

Les sis famílies que viuen al Bloc 8 de la PAHC Bages han esperat el restabliment del subministrament elèctric durant més de tres mesos. Com no ha arribat, han tornat a connectar el cable de l’edifici a la xarxa, gràcies a la implicació d’un grup d’electricistes que hi han treballat de manera altruïsta. El passat 4 d’abril, en plena onada de fred i amb el suport d’un ampli dispositiu de Mossos d’Esquadra, Endesa va tallar la llum i avui, en roda de premsa, la Plataforma ha denunciat la situació actual, en plena onada de calor i amb màximes que han fregat els 40 graus a la capital del Bages.

Un dels habitants del bloc, Abderrahman Jawal, que té quatre criatures, recorda que sense llum han passat molt fred i que ara, amb el termòmetre disparat, necessiten més que mai nevera i rentadora

Un dels habitants del bloc, Abderrahman Jawal, que té quatre criatures, recorda que sense llum han passat molt fred i que ara, amb el termòmetre disparat, necessiten més que mai nevera i rentadora. “No demanem cap luxe, només cobrir necessitats bàsiques”, subratlla Jawal. Per aconseguir recuperar aquest servei bàsic, des de l’abril, la PAHC Bages ha ocupat l’Ajuntament de Manresa i ha protestat davant la seu d’Endesa de Sabadell, però tot i axí, i amb informes de vulnerabilitat sobre la taula, la companyia elèctrica no ha instal·lat els comptadors temporals d’emergència social.

Durant la compareixença que s’ha fet aquesta tarda de dimecres s’ha criticat la “hipocresia” d’Endesa |Sergio Priego Jiménez

Amb els articles de la llei 24/2015 sobre pobresa energètica vigents, les companyies han d’aplicar el “principi de precaució”: quan una empresa vol executar un tall de subministrament ha de sol·licitar prèviament un informe als serveis socials municipals per determinar si la persona o la unitat familiar es troba en una de les situacions de risc d’exclusió residencial. En el seu moment, l’Ajuntament ja va denunciar que Endesa no l’havia aplicat perquè no havien rebut cap sol·licitud d’informació prèvia sobre la situació de les habitants. L’elèctrica argumenta que va dur a terme el tall, “per mandat del departament d’Indústria”, perquè els habitants “estaven enganxats en directe a la xarxa, havien manipulat la instal·lació, amb el conseqüent risc i perill que això suposa tant per a les persones com per als immobles”.

Jawal no entén per què l’elèctrica no mou fitxa si s’han fet tots els tràmits. El Consistori manresà els llista: sol·licitar a Endesa la contractació temporal i extraordinària d’un comptador provisional, elaborar els informes de vulnerabilitat i complementació dels formularis de constatació de la situació d’urgència social.

Endesa argumenta que abans de donar l’alta cal que un instal·lador asseguri les condicions de seguretat interiors, però des del Bloc 8 desmenteixen la companyia i asseguren que ja van entregar els butlletins signats per l’instal·lador

Davant d’això, Endesa argumenta a aquest mitjà que com el bloc no estava acabat quan es va ocupar, el maig de 2021, cal que un “instal·lador certificat” asseguri les condicions de seguretat interiors. Precisament, Jawal desmenteix Endesa i explica que aquesta acreditació ja està lliurada: “vam fer venir un instal·lador que va elaborar el certificat de cada pis i va signar el butlletí elèctric”, un document obligatori que serveix per certificar que la instal·lació elèctrica està en bon estat i compleix tots els requisits tècnics.

L’edifici és propietat del fons d’inversió Cerberus, que el mes d’octubre de 2021 va comprar el 20% que li faltava de la immobiliària Divarian al BBVA i, per tant, la immobiliària ha passat a estar totalment controlada per aquest fons d’inversió estatunidenc. Als baixos s’hi estava instal·lant l’escola de dones Soror, un espai d’acompanyament en l’alfabetització i l’aprenentatge de les llengües catalana i castellana. El 31 de març, la companyia elèctrica ja havia intentat fer el tall, però l’alerta i la crida a la solidaritat de la PAHC Bages va impedir que aleshores es materialitzés.




Autor font: Directa.cat