Maig 31, 2021
Per Nord-Estl Libertari
246 vistes


La navegaci贸 privada no ha parat de cr茅ixer i durant el temps de la pand猫mia de covid-19 

Un estudi de la Universitat de Girona ho confirma: la n脿utica recreativa genera contaminaci贸 ac煤stica i de les aig眉es amb impactes severs als h脿bitats mediterranis 

Un estudi de la UdG apunta que bona part d’aquests efectes prov茅 dels megaiots, les embarcacions de lloguer i les motos d’aigua 

脡s preocupant la creixent aparici贸 d’embarcacions de lloguer dins les 脿rees marines protegides 

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Girona (Giron猫s, comtat de Girona) 31/05/2021.- Segons un despatx de l’Ag猫ncia Catalana de Not铆cies, les embarcacions n脿utiques recreatives generen impactes greus en els h脿bitats i esp猫cies de la Mediterr脿nia, com ara la contaminaci贸 ac煤stica i de les aig眉es. Aix貌 provoca que, per exemple, les aig眉es siguin m茅s t貌xiques a causa de la pintura de les embarcacions o del combustible i que moltes esp猫cies aut貌ctones s’acabin despla莽ant. Aix铆 ho determina un estudi elaborat per la Universitat de Girona (UdG). En aquest estudi s’han analitzat els impactes ecol貌gics, econ貌mics i socials d’algunes 脿rees com Portofino (Ciutat metropolitana de G猫nova, Riv毛a de Levante, Lig煤ria), Cabrera (Illes Balears), Port-Cros (Tolon, Var, Proven莽a-Aups-C貌sta d’Azur) i el Parc Natural del Cap de Creus (Alt Empord脿, comtat de Peralada). Els cient铆fics apunten que part dels efectes provindria dels megaiots, les embarcacions de lloguer i les motos aqu脿tiques. 

La navegaci贸 privada no ha parat de cr茅ixer i durant el temps de la pand猫mia de covid-19 la venda d’embarcacions ha augmentat respecte anys anteriors. Aix貌 implica un conjunt d’afectacions al medi aqu脿tic, tal com ha analitzat el grup de recerca Sea Health de la Universitat de Girona (UdG). 

L’equip cient铆fic ha classificat els impactes que t茅 la n脿utica recreativa en el medi aqu脿tic en tres nivells: fort, moderat i lleu. Per fer aquesta classificaci贸 s’ha tingut en compte alguns aspectes com ara la severitat i l’abast de l’impacte, que els danys siguin reversibles o no o la dificultat per implementar mesures que mitiguin els efectes generats.  

La contaminaci贸 ac煤stica o el fondejar 

Els efectes m茅s importants s贸n els danys que generen les embarcacions en h脿bitats fr脿gils, com ara les praderies de Posid貌nia quan es llan莽a l’脿ncora per fondejar. 

Els cient铆fics tamb茅 han classificat com efecte fort la contaminaci贸 ac煤stica i de l’aigua que provoca els motors de les embarcacions quan n’hi ha massa o a una velocitat elevada. Les pintures antifouling –que eviten que organismes de fauna i flora marina s’incrustin al casc de l’embarcaci贸 i permeten que aquesta es desplaci amb m茅s facilitat i consumeixi menys combustible– es van dissolent lentament a l’aigua del mar i s贸n “altament t貌xiques i nocives per al medi ambient i la salut de les persones“, segons detalla l’estudi. 

Finalment, els cient铆fics mostren la seva preocupaci贸 pel transport i dispersi贸 d’esp猫cies ex貌tiques, les quals substitueixen les aut貌ctones. Aquest fenomen es produeix quan algunes esp猫cies invasores, com ara l’alga Caulerpa taxifolia, queden incrustades a les 脿ncores de les barques, es desplacen aix铆 fins a un punt nou i el colonitzen. 

Impactes moderats i lleus 

Per altra banda, en els impactes moderats hi ha vessaments accidentals de combustible, oli de motor o aig眉es grises que acaben contaminant el mar. Dins d’aquesta categoria, els cient铆fics tamb茅 inclouen la col路lisi贸 de les embarcacions amb animals com ara cetacis, tortugues, peixos taurons o peixos lluna. 

Els impactes lleus comprenen el vessament d’aig眉es negres, l’abocament de brossa al mar, i la resuspensi贸 de sediments at猫s pel pas continu d’embarcacions per fons sorrencs o fangosos. Aquests factors contribueixen a la contaminaci贸 i a l’augment de la terbolesa de l’aigua. Finalment, l’equip cient铆fic t茅 en compte la problem脿tica que implica l’alimentaci贸 d’animals marins des de les barques aix铆 com els inconvenients que suposa la il路luminaci贸 artificial dels megaiots (embarcacions de lleure superiors a 24m d’eslora), que poden desorientar els animals i alterar el seu comportament. 

Els investigadors subratllen que “茅s preocupant la creixent aparici贸 d’embarcacions de lloguer dins les 脿rees marines protegides“. “Moltes d’aquestes embarcacions no requereixen llic猫ncia de navegaci贸, fet que augmenta el risc de danys ambientals per la inexperi猫ncia dels tripulants com, per exemple, no ancorar correctament“, detalla Josep Lloret.  

Arnau Carre帽o remarca que els resultats conclouen que els impactes ecol貌gics de la n脿utica recreativa “s贸n molt variats“: afecten diversos 脿mbits (aire, qualitat de l’aigua del mar i el fons mar铆) i diferents grups d’animals i plantes marines (mam铆fers marins, tortugues marines, peixos, invertebrats, praderies de faner貌games marines i altres). 




Autor font: Nordestllibertari.blogspot.com