Octubre 14, 2021
Per Nord-Estl Libertari
217 vistes


Taula rodona sobre geografia urbana gironina 

Debaten sobre les pol铆tiques urban铆stiques i de mobilitat passades i presents de la ciutat de Girona i com encarar les futures 

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Girona (Giron猫s, comtat de Girona) 14/10/2021.- Llegim al Diari de Girona que la presentaci贸 del llibre Girona XX-XXI. Geografia urbana d’una ciutat en moviment del ge貌graf Narc铆s Sastre aporta pinzellades sobre quin ha de ser el futur del vehicle privat a la ciutat i esdev茅 un clam per aconseguir una 脿rea urbana sense retic猫ncies dels municipis cap a la capital de la demarcaci贸. 

Quan preguntes si calen accions per lluitar contra el canvi clim脿tic, tothom et diu que s铆. I quan preguntes si volen m茅s espais per a bicicletes, tamb茅 et diu tothom que s铆. Per貌 quan dius que treus els aparcaments de sota de casa de la gent per fer-hi passar un carril-bici, tothom diu que no禄. L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas (Junts), s’expressava aix铆 per posar de manifest les dificultats de les administracions per aplicar determinades mesures que afecten directament la ciutadania.  

La pres猫ncia dels cotxes al centre de la ciutat –o al nucli principal del terme municipal– va ser un dels punts de debat de la taula rodona de presentaci贸 del llibre Girona XX-XXI. Geografia urbana d’una ciutat en moviment (Llibres del Segle) del ge貌graf, professor i ex-regidor Narc铆s Sastre. Madrenas va deixar clar que per tirar endavant segons quines mesures cal fer-ho del bra莽 de la ciutadania i va insinuar que en poblacions com Barcelona, no s’est脿 fent aix铆, sin贸 amb imposicions. 

L’autor de la publicaci贸 茅s bastant profund en la necessitat que la ciutat sigui per a les persones i planteja diferents mesures per castigar o excloure el vehicle privat de l’interior de la ciutat, com ara l’encariment dels aparcaments o del pagament per entrar a la ciutat en cotxe. Narc铆s Sastre ahir, m茅s moderat en el llenguatge, va dir que els diners recaptats haurien de servir per destinar-los a pol铆tiques de mobilitat. El ge貌graf va insistir a dir que, per exemple, caldria repensar els carrers de deu metres d’amplada que ara tenen una vorera d’un sol metre a banda i banda i els vuit metres restant destinats al pas de vehicles a places d’aparcament a banda i banda. 芦Cal que els carrers siguin per les persones i no un lloc on aparcar vehicles hores i hores禄, va exposar. A m茅s, va recordar F猫lix Josep Gassiot (ex-regidor de circulaci贸), que ja l’any 1983 parlava de potenciar l’煤s de la bicicleta i apuntava que fer m茅s aparcaments al centre nom茅s provocaria que hi anessin m茅s cotxes. 

Pel que fa a l’脿rea urbana de Girona, l’ex-alcalde i ex-conseller de la Generaitat Joaquim Nadal va aixecar una llan莽ar en favor de la capital que va dirigir durant m茅s de dues d猫cades: 芦l’脿rea urbana no t茅 soluci贸 fins que tots els municipis no oblidin les seves retic猫ncies, pors i recels cap a la ciutat central. La capital pot ser generosa, per貌 necessita rebre un reconeixement que no t茅 dels ve茂ns禄. Una frase que va agrair l’alcaldessa, per貌 que possiblement l’ex-alcalde va etzibar recordant personatges i conflictes passats.  

El director general d’ordenaci贸 territorial i urbanisme, Agust铆 Serra, va posar de relleu les disputes verbals entre alcaldes i alcaldesses pel possible aterratge d’Ikea a la zona, tot i que Madrenas va apuntar que Girona es va acabar retirant –potser per generositat o potser per obtenir el nou hospital Josep Trueta, que ha acabat a Salt–. 

Nadal va dir, per exemple, que si Fornells t茅 els concessionaris de cotxes, no 茅s nom茅s perqu猫 t茅 el pol铆gon, sin贸 perqu猫 est脿 al costat de Girona.  

M茅s tard des del p煤blic, l’ex-director de l’oficina d’exteriors Acci贸 de la Generalitat a Berl铆n i Stuttgart, Mart铆 Adroher, lamentaria que ning煤 li repliqu茅s que a Salt, tamb茅 a tocar de Girona, hi ha 芦bosses de pobresa禄. 

Havien iniciat la taula rodona el president del Col路legi d’Arquitectes, Marc Riera, i la degana, Assumpci贸 Puig, que entre altres q眉estions va reclamar que es cregu茅s, precisament, en l’脿rea urbana.  

La taula rodona, moderada pel subdirector de Diari de Girona, Oriol Puig, es va fer a la seu del Col路legi d’Arquitectes de Girona i la va tancar la consellera de Recerca i Universitats de la Generalitat. Gemma Geis, que va explicar que un dels principals reptes que t茅 茅s 芦la de prioritzar la recerca en arquitectura i urbanisme禄. 




Autor font: Nordestllibertari.blogspot.com