Juny 10, 2021
Per Direta
171 vistes


Des del dia 3 de mar莽 en endavant han tingut lloc a diferents ciutats manifestacions de repartidors per oposar-se a la denominada llei rider que nom茅s ratifica l鈥檃rticle 1 de l鈥橢statut dels Treballadors a fi i efecte que les riders siguin considerades treballadores per compte ali猫. Com ja havien fet m煤ltiples sent猫ncies que han reconegut que Glovo, Deliveroo, Stuart i altres empreses del sector utilitzen fraudulentament la figura de la treballadora aut貌noma per estalviar-se pagar vacances, baixes, cotitzacions a la seguretat social, etc猫tera. Aquestes mobilitzacions han comptat amb la col路laboraci贸 de l鈥檈mpresa Glovo que, per exemple, el 3 de mar莽 va fer un tancament patronal durant dues hores per facilitar l鈥檃ssist猫ncia a les manifestacions.

La llei, tot i que intenta regular de manera m铆nima l鈥檃lgorisme que controla la feina, 茅s deficient en molts aspectes, com el fet de quedar pr脿cticament circumscrita a l鈥櫭爉bit de les riders i deixar fora, per exemple, personal de cures que treballa a plataformes com Cuideo o EasyGlam, entre altres. No obstant aix貌, les repartidores que han sortit han manifestar-se ho han fet per mantenir-se com a treballadores (falses) aut貌nomes. Que hi hagi treballadores que no vulguin tenir drets i es manifestin a favor de les demandes de les empreses semblaria sorprenent, tanmateix si estirem una mica del fil, veurem que darrere d鈥檃questes mobilitzacions propatronal hi ha l鈥檃mena莽a d鈥檃comiadaments, un fet que ja per si sol bastaria per demostrar que s贸n treballadores per compte ali猫.


La por a perdre la feina

Empreses com Glovo i Delivero basen el seu negoci a tenir la m脿xima flota possible de repartidores disposades a portar un paquet a qualsevol hora del dia, qualsevol dia de la setmana, I per aconseguir aix貌 necessiten no pagar per temps de treball sin贸 per transport, d鈥檃qu铆 la seva negativa a contractar laboralment repartidores. A m茅s, l鈥櫭簄ic que han de fer per acomiadar una treballadora 茅s bloquejar l鈥檃cc茅s a l鈥檃plicaci贸 m貌bil. Doncs b茅, els directius d鈥檃questes empreses fa mesos que diuen que la llei rider posa en perill els llocs de feina, amena莽a gens indissimulada.

Sobre l鈥檃rgument de la flexibilitat hor脿ria, cal dir que les sent猫ncies judicials ja demostren que no existeix ni llibertat per fixar horaris ni tarifes per part de les treballadores

Segons les diferents associacions d鈥檃ut貌noms, com l鈥橝ssociaci贸 Aut貌noma de Riders i l鈥橝ssociaci贸 Professional de Riders Aut貌noms, si s鈥檃plica la llei perdran la seva llibertat per treballar i sobretot que es poden perdre llocs de feina. Sobre l鈥檃rgument de la llibertat, cal dir que les sent猫ncies judicials ja demostren que no existeix ni llibertat per fixar horaris ni tarifes per part de les treballadores. A m茅s, cal afegir que aquestes empreses utilitzen la gamificaci贸 i el rating per controlar les treballadores. La gamificaci贸 converteix les riders en protagonistes d鈥檜n videojoc de l鈥檈xplotaci贸. Aix铆, si una rider porta comandes a llocs llunyans, amb llargs temps d鈥檈spera i amb pujades, al cap del temps l鈥檃lgorisme de l鈥檈mpresa li dona millors viatges. Quan parlem de rating ens referim tant a la valoraci贸 que fa el restaurant com el client final de la feina de les riders, que no poques vegades es troben amb frases com 鈥渟i no em baixes les escombraries, no et poso la m脿xima nota鈥. Aquesta qualificaci贸 influeix en la retribuci贸 i sobre l鈥檃ssignaci贸 de comandes. Com es veu, no hi ha ni llibertat d鈥檋orari, ni de tarifa, ni de tria de comandes.

L鈥檃ltre argument, que es perdran llocs de feina, no deixa de ser l鈥檃mena莽a que fa la patronal davant cada aven莽 de les treballadores. Va passar amb el treball infantil, amb la jornada de vuit hores, amb les normes de prevenci贸 de riscos o amb les vacances pagades. Actualment, la gent que treballa per aquestes plataformes no t茅 un salari assegurat sin贸 que surt al carrer a l鈥檈spera que un algorisme que no controla li doni viatges. O sigui, cada dia les treballadores s鈥檃ixequen amb l鈥檃ngoixa de si podran treballar. No tenen feina sin贸 esperan莽a de rebre una notificaci贸 de comanda. A m茅s, algunes riders treballen per a m茅s d鈥檜na plataforma i ha aparegut un mercat secundari de comptes en el qual algunes riders relloguen el compte a canvi d鈥檜na tarifa fixa o d鈥檜n percentatge de la recaptaci贸. Economia submergida, que moltes vegades 茅s l鈥櫭簄ica opci贸 que troben les treballadores que no han pogut accedir al perm铆s de treball o que han perdut el perm铆s de resid猫ncia en perdre la feina.


Glovo i Deliveroo donen prebendes a qui defensa el seu model

Aquestes empreses van de modernes, per貌 en realitat volen aplicar el model de gesti贸 empresarial previ a les conquestes del moviment obrer. Deliveroo ja va millorar les tarifes a la poca gent que no va seguir la vaga del 2 de juliol de 2017, va seguir el 2019 millorant la cobertura de les assegurances a les associacions afins com Asoriders i l鈥橝ssociaci贸 Aut貌noma de Riders. L鈥檈mpresa duplicava la cobertura d鈥檃sseguran莽a en cas d鈥檃ccident si les riders es feien s貌cies d鈥橝sorider. No es pot oblidar que membres d鈥檃questa associaci贸 van declarar a favor de Deliveroo i contra les companyes i la inspecci贸 de treball en el macrojudici contra Deliveroo, que va tenir lloc a Madrid i que la companyia va acabant perdent. Per貌 la cosa no acaba aqu铆. Gustavo Gaviria de Riders Unidos ha anat a declarar contra companys i a favor de les empreses, tot i que ell va ser donat d鈥檃lta coma treballador l鈥11 de juny de 2020 gr脿cies a una den煤ncia d鈥檕fici de la Seguretat Social. Corneliu Badiu, president d鈥橝soriders, ha arribat a facturar un mili贸 d鈥檈uros gr脿cies a haver subcontractat riders per treballar per a Deliveroo i altres plataformes repartint, per exemple, men煤s a hospitals durant el confinament. Recordem que Asoriders 茅s l鈥檃ssociaci贸 que Deliveroo promociona.

L鈥檜ltradret脿 Jordi Mateo, que lidera el sindicat groc Asociaci贸 Profesional de Riders Aut贸nomos, 茅s seguidor conf茅s de VOX. Per intentar amagar les seves connexions amb la ultradreta va deixar de seguir a Abascal i va esborrar les piulades de suport a VOX

Un altre aspecte que no 茅s cap sorpresa 茅s la vinculaci贸 d鈥檃questes associacions amb el feixisme, tal qual feien els anomenats Sindicats Lliures a comen莽ament del segle XX. Aquestes organitzacions rebentaven vagues, apallissaven sindicalistes per ordres de la patronal i incl煤s els assassinaven, com va ser el cas del Salvador Segu铆, dirigent hist貌ric de la CNT. Avui les associacions esmentades abans es dediquen a mobilitzar treballadores a favor de l鈥檈mpresa i a atacar el col路lectiu RidersXDerechos i la seva gent per xarxes socials i grups de xats. El cas m茅s paradigm脿tic 茅s el de l鈥檜ltradret脿 Jordi Mateo, que lidera el sindicat groc Asociaci贸 Profesional de Riders Aut贸nomos. Seguidor conf茅s de VOX, per intentar amagar les seves connexions amb la ultradreta va deixar de seguir a Abascal i va esborrar les piulades de suport a VOX durant les eleccions estatals, per貌 si es repassa el seu Twitter, especialment els 鈥渕鈥檃grada鈥 apareixen comptes com el d鈥橜alvaromartinbcs, estudiant d鈥檈conomia a Cambridge. Ultra neoliberal, que presumeix de fotografies amb Federico Jim茅nez Losantos. Tenim el cas de Rafael Le贸n, portaveu dels riders contraris a la laboralitzaci贸 a Ponferrada i que fins a 2019 era membre de VOX. I si feien falta m茅s proves de qu猫 entre els principals defensors del model de treball sense drets que preconitzen Glovo i Deliveroo, hi ha l鈥檕rganitzaci贸 feixista Solidaridad, impulsada per VOX per esdevenir corretja de transmissi贸 del seu ideari dins la classe treballadora.




Autor font: Directa.cat