40 vistes

El 20 de maig ha tingut lloc la roda de premsa de la IAC sobre el proc茅s d鈥橢stabilitzaci贸 del personal temporal de l鈥橝dministraci贸 de la Generalitat de Catalunya. Per part de la IAC i eren presents les seves portaveus, Assumpta Barbens i David Ca帽o i per part del personal afectat per aquesta negociaci贸 de barems, Mireia Herrera (IAC-CATAC) i Iolanda Segura (USTEC-STES-IAC).

En aquesta roda de premsa hem explicat detalladament com ha anat la negociaci贸 dels barems que s鈥檜tilitzaran en el concurs de m猫rits excepcional del proc茅s d鈥檈stabilitzaci贸 i el perqu猫 el sindicat majoritari de la Generalitat de Catalunya ha signat l鈥檃cord de barems.

Despr茅s de l鈥橧cetazo, al juliol del 2021, on es va signar l鈥橢RO encobert m茅s gran de la hist貌ria de l鈥橝dministraci贸 P煤blica perqu猫 no contemplava cap proc茅s concret per estabilitzar el personal en ab煤s de temporalitat, la IAC va convocar durant la tardor del 2021 dues vagues amb les mobilitzacions m茅s hist貌riques dels darrers anys a la Funci贸 P煤blica. Hem lluitat per una estabilitzaci贸 real, una fixesa, pel personal en frau de llei per ab煤s de temporalitat. Aquesta lluita va portar a la modificaci贸 del RD 14/21, l鈥橧cetazo -signat a l鈥橢stat espanyol per CCOO, UGT i CSIF- per la Llei 20/21; una llei que no 茅s la que nosaltres vol铆em perqu猫 no reconeix realment la situaci贸 de frau. Fruit d鈥檃questa lluita al carrer i de la pressi贸 amb els grups parlamentaris, tant a Madrid com a Catalunya, s鈥檋a aconseguit revertir l鈥橧cetazo, i revertir les condicions d鈥檕posicions lliures pures i dures, sense processos d鈥檈stabilitzaci贸. Des de la publicaci贸 de la Llei 20/21 hem treballat perqu猫 l鈥檃plicaci贸 d鈥檃questa sigui realment una estabilitzaci贸 per a tots i totes les que hi som ens quedem.

Not铆cia R脿dio 4:
Roda de premsa IAC del 20 de maig de 2022


Cal remarcar que la Llei 20/21 va arribar despr茅s d鈥檜na lluita al carrer i que va introduir nous preceptes que l鈥橧cetazo ni contemplava. Fins aleshores se鈥檔s havia dit que el Concurs de M猫rits era impossible, fins i tot per part dels sindicats signants de l鈥橧cetazo; nosaltres sempre hav铆em defensat que era una via d鈥檈stabilitzaci贸 excepcional per un moment excepcional, m茅s del 30% de temporalitat en l鈥橝dministraci贸 P煤blica quan Europa ha fixat un m脿xim de 8% que s鈥檋a d鈥檃ssolir en tres anys. Aix铆 doncs, introduir el concurs de m猫rits va ser el primer triomf de la IAC, de les plataformes i dels sindicats que hav铆em estat lluitant per a l鈥檈stabilitzaci贸 del personal temporal en ab煤s de temporalitat. Malgrat aix貌, la Llei 20/21 no 茅s la Llei que ens agradaria perqu猫 no estabilitzava el personal en frau de llei, aquell que ha treballat tres anys i un dia. La llei marcava una frontera de sis anys, i hi estem totalment en contra.

Ara b茅, el que s鈥檋a fet a Catalunya, partint de la llei intentar que l鈥檕ferta de places i barems sigui el m茅s garantista i 脿mplia possible. En aquest sentit hem portat propostes a l鈥橝dministraci贸 perqu猫 pos茅s totes les places possibles ocupades per persones abans de gener de 2016. Tamb茅 en el marc de la lliure concurr猫ncia vam aconseguir treure una cl脿usula que es va presentar que era ocupar aquestes places ininterrompudament. Un altre dels guanys que la IAC hem aconseguit com a signants 茅s incorporar gaireb茅 unes 12.000 places de l鈥檕ferta inicial. En un primer moment l鈥橝dministraci贸 va anunciar 39.000 places per processos d鈥檈stabilitzaci贸, per貌 a la primera reuni贸 ja la va rebaixar a una mica m茅s de 36.000, i hem signat perqu猫 hem aconseguit la millor oferta possible en el marc de les condicions que marcava la Llei 20/21 ampliant el nombre de l鈥檕ferta a quasi 47.000.

Pel que fa al concurs de m猫rits ens hem trobat una situaci贸 similar, una proposta per part de l鈥橝dministraci贸 que reprodu茂a els acords estatals, un 40% d鈥檈xperi猫ncia i un 60% d鈥檃ltres m猫rits. Nosaltres ten铆em clar que en el concurs de m猫rits el que cal prioritzar 茅s el temps treballat, vam partir d鈥檜na de la IAC de 80-20 i hem aconseguit un acord amb l鈥橝dministraci贸 de 60-40. En aquest sentit cal dir que vam ser l鈥櫭簄ic sindicat de la Mesa de Negociaci贸 (formada per CCOO, UGT i IAC) que va portar una proposta de valorar els serveis prestats per sobre del 50%, i que per tant, aquest acord 茅s fruit de la lluita i de la negociaci贸 pr脿cticament en solitari de la IAC.

Pel que fa al 40% de m猫rits entenem que calia premiar a tot aquell col路lectiu que ja es va presentar a oposicions i que tot i superar-les, es va quedar sense pla莽a perqu猫 precisament era la pr貌pia Administraci贸 qui havia bloquejat aquestes en una Oferta insuficient i que mantenia aquesta situaci贸 d鈥檃b煤s de temporalitat i frau de llei. Aquest fet comptar脿 24 punts sobre 100. I els 16 punts restants s贸n dos requisits que per a l鈥橝dministraci贸 eren irrenunciables, la compet猫ncia digital, l鈥橝CTIC, desglossat en 6 punts el superior, 4 el mitj脿 i 2 el b脿sic; i el requisit de catal脿, amb tres titulacions espec铆fiques i una quarta que 茅s un nivell superior al requerit per a la pla莽a a concursar, a 2 punts i mig cada un i acumulatius. Entenem que aquest c貌mput de m猫rits 茅s bastant facilitador per a les persones que m茅s temps porten treballant perqu猫 s鈥檋a redu茂t la proporci贸 d鈥檃ltres m猫rits i s鈥檋a premiat l鈥檈xperi猫ncia. S鈥檋a minimitzat al m脿xim els altres m猫rits per donar m脿xima import脿ncia al m猫rit de l鈥檈xperi猫ncia. Tamb茅 vam intentar introduir la formaci贸 interna per貌 per a l鈥橝dministraci贸 era una l铆nia vermella i nom茅s volia ACTIC i catal脿.

Pel que fa al c貌mput del temps treballat, que queda finalment per trams amb puntuacions diferenciades -puntuaci贸 per treball des de l鈥檃ctualitat fins al 2016; del 2016 fins al 2007; i una darrera a partir del 2006- 茅s perqu猫 enten铆em que s鈥檋avia de donar m茅s puntuaci贸 a les persones que estan en servei actiu en l鈥檃ctualitat, el que no podia passar 茅s que una persona que va prestar serveis a l鈥檃dministraci贸 fa 20 vints pogu茅s acumular els mateixos punts que persones que estan en servei actiu i que per tant ocupessin una pla莽a d鈥檃lg煤 que est脿 en ab煤s de temporalitat en l鈥檃ctualitat. Per tant, el que ens permet establir aquests diferencials 茅s premiar les franges primeres pel servei actiu i com que s贸n acumulables, que sigui la segona franja la que estabilitzi les persones que estan en ab煤s de temporalitat.

Els processos d鈥檈stabilitzaci贸 s贸n convocat貌ries obertes a tothom i per aix貌 hi ha els barems d鈥檃ltres m猫rits, per garantir la lliure concurr猫ncia. Nosaltres recomanem a totes les treballadores que estan en temporalitat que es presentin, que no pot sobrar cap pla莽a.

Cal afegir que el personal docent no est脿 subjecte a aquest procediment ni a aquests percentatges ja que els seus barems pengen d鈥檜n decret espanyol, que suposem que ha signat, tamb茅, CCOO, UGT i CSIF amb el Ministerio de Educaci贸n, i que els seus percentatges recorden m茅s al 40-60 inicial de la proposta de la Generalitat (El barem dels docents correspon 7 punts de 15 l鈥檃ntiguitat i 8 punts els altres m猫rits). Aix貌 茅s una demostraci贸 que quan hi ha el sindicalisme alternatiu i combatiu en les meses de negociaci贸, aquesta es fa efectiva i es millora la proposta de l鈥橝dministraci贸.

Tamb茅 el fet que la IAC hagi signat els dos acords, tant el de l鈥檕ferta com el dels barems del concurs de m猫rits no vol dir que pensem que no cal continuar lluitant perqu猫 totes les que hi som ens quedem i que no es faci fora cap persona en ab煤s de temporalitat. Cal continuar la lluita al carrer per estabilitzar totes aquelles persones que es trobin en frau de llei, i tamb茅, cal que estiguem vigilant tot aquest procediment. Amb aquestes signatures no pensem que aix貌 est脿 resolt, si no que creiem que en el marc de la llei ten铆em la responsabilitat, com a representants dels treballadors, de treure el millor acord possible. Per貌 alhora tamb茅 som cr铆tics amb la llei i amb la situaci贸 que pot acabar desenvolupant-se despr茅s de tots aquests processos d鈥檈stabilitzaci贸, que no garanteixen que tot el personal que es troba en frau de llei estabilitzi la seva condici贸. Nosaltres pensem que entre els concurs de m猫rits i el concurs-oposici贸 d鈥檈stabilitzaci贸 els percentatges d鈥檌nterinatge cauran molt perqu猫 han sortit moltes places, per貌 malgrat tot nosaltres continuarem defensant qualsevol persona que quan acabi aquest proc茅s no haig pogut entrar. La defensarem fins a on faci falta, considerem que totes les persones que estan en frau de llei s鈥檋an de quedar. No permetrem que l鈥橝dministraci贸 acomiadi a una sola persona que estigui en aquesta situaci贸.

Tamb茅 hem signat perqu猫 aquests processos d鈥檈stabilitzaci贸 donen l鈥檕cupaci贸 com a personal funcionari en una pla莽a provisional i aix貌 d贸na garantia al personal estable en aquest moment, el personal funcionari de carrera i el personal laboral fix el seu dret a la promoci贸 i el seu dret a la mobilitat. Hem signat aquests acords en un marc global per garantir el dret de tots els col路lectius: el dret a l鈥檈stabilitat, i tamb茅 el dret a la promoci贸 i a la mobilitat de tothom. Creiem que aix貌 s鈥檋a d鈥檈mmarcar en una nova llei de Funci贸 P煤blica que garanteixi que aquest dret sigui continu.

No podem permetre que d鈥檃qu铆 a quatre anys es torni a la situaci贸 actual. Aquesta situaci贸 l鈥檋a provocat l鈥檃dministraci贸 perqu猫 ha estat duran m茅s d鈥檜na d猫cada retallant les ofertes i no convocant places.

Volem finalitzar donant un missatge tranquil路litzador a les companyes que estan en frau de llei; hem partit del que era l鈥橢RO m茅s gran de la hist貌ria de l鈥橝dministraci贸 i hem anat cap a un procediment que estem conven莽uts que farem que no hi hagi cap persona que sigui acomiadada. I si cal s鈥檃conseguir脿 per la via de pactes d鈥檈stabilitat. No permetrem que ni una sola persona se鈥檔 vagi al carrer. Tamb茅 volem que el proc茅s de concurs de m猫rits vagi de la manera m茅s r脿pida possible perqu猫 es resolgui abans de la convocat貌ria del concurs-oposici贸, que t茅 data m脿xima el 31 de desembre, i aix铆 no fer que les treballadores s鈥檋agin de presentar a dos processos simultanis. Sol路licitem que el concurs de m猫rits es convoqui abans de l鈥檈stiu, tamb茅, per acabar amb l鈥檃ngoixa que tot aquest proc茅s est脿 creant en el conjunt del personal de l鈥橝dministraci贸 de la Generalitat de Catalunya.




Autor font: Iac.cat