Setembre 25, 2022
Per Nord-Estl Libertari
259 vistes

Més de mig miler de persones es manifesten a Ceret en defensa del territori 

Marxa a Ceret contra la urbanització d’espais naturals convocada per diversos col·lectius ecologistes, sindicats i organitzacions socials per denunciar la política del totxo i la permanent artificialització del medi  

La marxa ha arrencat des del pont del Diable de Ceret, a la comuna on es vol construir un quart pont i un viaducte que afectarien directament una zona protegida per la Xarxa Natura 2000 i múltiples terres agrícoles d’alt valor ecològic 

Els els nostres càrrecs electes del departament continuen la seva política de SEMPRE MÉS“, afirmen els organitzadors de la protesta 

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Ceret (Vallespir, comtat de Vallespir) 25/09/2022.- Llegim al portal Llibertat.Cat que més de cinc-centes persones es van manifestar ahir dissabte pels carrers de Ceret (Vallespir, comtat de Vallespir) per denunciar la devastació dels espais naturals amb la construcció d’àrees comercials, camps de golf, la proliferació de trànsit amb nous ponts i carreteres amb la destrucció de zones naturals i agrícoles. Tot i tenint a sobre la crisi climàtica amb sequeres i onades de calor, les tempestes i inundacions, les extincions d’espècies i les pandèmies. 

Apunten que hi ha previst fer el viaducte i derivació a Ceret, ampliació del port d’Argelers de la Marenda (Costa Vermella, Rosselló, comtat de Rosselló), planta de betum a Espirà de l’Aglí (Rosselló, comtat de Rosselló), circumval·lacions per Perpinyà (Plana de Rosselló, Rosselló, comtat de Rosselló), urbanitzacions a Vinçà (Conflent, comtat de Conflent), Prada de Conflent (Conflent, comtat de Conflent), Sureda (Albera, Rosselló, comtat de Rosselló), Montesquiu (Albera, Rosselló, comtat de Rosselló)…, camp de golf a Vilanova de Raó (Plana de Rosselló, Rosselló, comtat de Rosselló), transaccions immobiliàries a Canet de Rosselló (Rosselló, comtat de Rosselló), centre. comercial a El Voló (Albera, Rosselló, comtat de Rosselló) entre altres actuacions. 

La marxa ha estat convocada per Viure bé al Vallespir, Confédération paysanne66, Viure, Alternatiba66, ATTAC66, Albères Terres Vivantes, Associació GRAINE, Associació d’usuaris de l’aigua 66, Associació Preserver la vall d’Agly, Argeles Nature Environnement, CEBTA, Col·lectiu Anti OGM 66 , Ciutadans pel clima 66 , Codal’Terre, En comú 66, GNSA, Esquirols als arbres, Greenpeace Narbona, La Terra són les nostres cebes, Revetlla, LDH 66, LPO 66, SETA, Solidaritat 66 i Vallespir Terres Viu. Amb el suport de Frene 66

La marxa ha arrencat des del pont del Diable de Ceret, a la comuna on es vol construir un quart pont i un viaducte que afectarien directament una zona protegida per la Xarxa Natura 2000 i múltiples terres agrícoles d’alt valor ecològic 

Llegim a Directa que el 22 d’agost de 2021 l’Assemblea Nacional francesa aprovava l’anomenada llei Clima i Resiliència, una llei que tenia per objectiu “lluitar contra el canvi climàtic i reforçar la resiliència contra els seus efectes accelerant la transició ecològica de la societat i l’economia“. Entre les mesures més destacades, la llei estableix que d’aquí a deu anys cal reduir a la meitat l’artificialització del medi i que l’any 2050 no es podran artificialitzar més sòls a l’Estat francès. Ara que ja fa més d’un any de l’aprovació d’aquesta llei i tenint en compte els nombrosos informes alarmants del Grup intergovernamental d’experts sobre l’evolució del clima (GIEC) de les Nacions Unides, diversos col·lectius ecologistes, sindicats i organitzacions socials de Catalunya Nord han decidit passar a l’acció i denunciar la “política ecocida” que menen les institucions locals, amb nombrosos projectes urbanístics que continuen amb la mateixa política del totxo. 

En l’àmbit local, s’ha traduït en projectes com l’extensió del port d’Argelers de la Marenda, la construcció d’una fàbrica d’asfalt a Espirà de l’Aglí, d’un camp de golf a Vilanova de la Raó o de nombroses urbanitzacions a Prada de Conflent, Vinçà, Sureda o Montesquiu, entre d’altres. Tanmateix, cal remarcar que es tracta d’una dinàmica de caràcter estatal, tal com confirma l’Observatori Nacional de la Biodiversitat francès, que alertava el 2018 que cada any es cobreix amb formigó l’equivalent a un departament com el de Seine-et-Marne, és a dir, una superfície d’uns 6.000 km². 

Amb la voluntat d’exigir l’aturada d’aquesta política d’urbanització indiscriminada, diversos col·lectius ecologistes, sindicats i organitzacions socials de diferents comarques nord-catalanes van convocar aquesta marxa ciutadana de més de cinc-centes persones, celebrada ahir dissabte a les 10 h del matí al pont del Diable de Ceret, que va acabar amb un pícnic col·lectiu davant de la sala de la Unió

La tria de la capital del Vallespir no és anodina, i és que un dels projectes més polèmics i que afecta espais naturals té lloc en aquesta comuna, on el Departament dels Pirineus Orientals pretén construir un pont i un viaducte de 355 metres de llarg i 25 metres d’alçada que permetrà travessar el riu Tec i connectar les carreteres D115 (entre Ceret i Sant Joan Pla de Corts) i D618 (entre Ceret i Morellàs). Una obra faraònica amb un cost de 33 milions d’euros que hauria de permetre, segons els partidaris del projecte, absorbir una part del trànsit que es forma al pas de la D115 per Ceret i millorar l’accés a l’Alt Vallespir. 

Cal destacar que aquesta iniciativa va ser sotmesa a un referèndum el gener de 2022 entre 24.000 electors residents a les 24 comunes del Vallespir i l’Alt Vallespir que van respondre a la pregunta “Sou favorable al projecte de nou accés del Vallespir?”. La pregunta va ser àmpliament criticada pels opositors al projecte, que defensen que sí que són favorables a un nou accés, però, per exemple, en tren. El referèndum el van guanyar els partidaris del sí amb un 56, 27% dels vots. 

Hervé Bazia, membre del col·lectiu Bien vivre en Vallespir, que ha liderat la campanya de denúncia del projecte, afirma que “el projecte no resol els problemes que diu que vol resoldre“, ja que per la ubicació escollida al pont “no resoldrà l’alentiment de la circulació a l’entrada de Ceret“. A més, matisa que “els embussos que hi ha es concentren sobretot durant la temporada turística d’estiu i, per tant, no cal fer una obra com aquesta només per unes quantes setmanes a l’any“. 

El col·lectiu denuncia que el projecte amaga la construcció, al sud-est de Ceret, a l’actual zona de la Nogareda, de 500 cases noves a banda d’una nova “zona turística d’excel·lència” a Sant Joan Pla de Corts, una iniciativa que recuperaria el vell projecte de construcció d’un camp de golf al poble amb una urbanització de luxe. El projecte tindria greus conseqüències pel que fa, per exemple, als recursos d’aigua de la comarca. “És un projecte del segle passat que ignora la realitat de l’amenaça climàtica“, afegeixen. “És hora de treballar per trobar alternatives que tinguin molt menys impacte“, com per exemple la recuperació de la línia de tren Perpinyà – Ceret, tancada fa uns trenta anys. Sobta comprovar com aquest estiu la majoria formada pel Partit Socialista i el Comunista del Departament ha desmuntat l’antiga via que encara era visible per asfaltar-la i construir-hi un carril bici. 

Mentrestant, els tràmits per a la construcció del pont continuen i el Departament ja ha comprat tots els terrenys on ha de fer l’obra. Tot i això, dues de les inquilines refusen abandonar casa seva i suposen el darrer obstacle per a l’inici de les obres amb l’esperança d’arribar al mes de novembre i que la treva hivernal (que a l’Estat francès impedeix fer fora qualsevol persona del seu domicili per evitar deixar gent a la intempèrie durant l’hivern) encara el retardi uns mesos més. Amb tot, l’associació encara espera el resultat dels recursos jurídics que ha presentat contra un projecte que acaba de veure com, encara que ja hagin començat algunes excavacions arqueològiques, l’Estat ha declarat que l’enquesta mediambiental era insuficient i sembla que es tornarà a presentar una enquesta d’utilitat pública per validar definitivament el projecte. 




Autor font: Nordestllibertari.blogspot.com