Juny 13, 2021
Per El Pratl Libertari
162 vistes


«Denuncien que l’increment de terrenys urbanitzats malmetrà irreversiblement l’ecosistema del delta, sobretot la Ricarda, una zona humida amb més de 300 anys d’història i que asseguren que és insubstituïble».

 

Foto: La República

Més de 700 persones, segons el recompte d’El Prat TV, van manifestar-se ahir dissabte al migdia pels carrers del Prat per demanar l’aturada de les obres del pla urbanístic de l’ARE Prat Sud i oposar-se a l’ampliació de l’aeroport. La marxa va iniciar-se precisament a la confluència de l’avinguda Onze de Setembre i la carretera de la Bunyola, al costat dels terrenys on actualment s’han començat a executar les obres de l’ARE Sud, i ha acabat davant de l’Ajuntament del municipi, després de resseguir els principals carrers de la localitat.

La manifestació ha estat convocada conjuntament per quatre plataformes de caire veïnal i ecologista: Ni un pam de terra, Zeroport, SOS Baix Llobregat i Ecologistes en Acció. Els organitzadors subratllen que el delta del Llobregat ha estat molt castigat al llarg dels anys pel desenvolupament urbanístic i d’infraestructures i per això “el volem protegir de totes les agressions que l’amenacin”.

Des de Ni un pam de terra, Pere Bonet considera que l’ampliació “beneficiarà les elits i comportarà el reforçament d’un model econòmic precari, injust i contaminant”. La plataforma denuncia el creixement urbanístic “des del punt de vista del rebuig a l’especulació immobiliària” i reclama la paralització de la urbanització de l’ARE Sud, que té prevista la construcció de 1.260 habitatges corresponents a la segona fase, i que en total suposa 2.666 nous habitatges i la urbanització de 37 hectàrees de camps adjacents al Parc Agrari del Baix Llobregat, dinou de terreny agrícola, segons la plataforma. L’ARE (Àrea Residencial Estratègica) “afecta una zona d’alt interès ambiental i agrícola” però el govern del municipi ho nega i defensen que és l’“única alternativa” on construir habitatge accés assequible i ampliar els equipaments públics. En tot cas, l’estudi d’impacte ambiental de referència es va fer a l’inici de la primera fase, entre 2009 i 2011, i des de Ni un pam de terra denuncien i afegeixen que”les obres afecten uns camps situats a l’Àrea Important per a la Conservació de les Aus i la Biodiversitat (IBA) 140 del delta del Llobregat”, i denuncien que arribarà fins a escassament 100 metres de la llera del riu Llobregat.

“És important la defensa d’aquest espai des d’un punt de vista medi ambiental i paisatgístic, és un error per part de l’Ajuntament i la Generalitat que hagin iniciat les obres per edificar en aquesta zona”, afegeix Bonet. Per aquest motiu, fa més d’un any que han iniciat un conjunt de protestes, entre manifestacions, concentracions i una moció al ple de l’Ajuntament, entre d’altres, per reclamar la protecció de l’entorn natural.

El segon front és obert se centra en l’anunci d’AENA d’ampliar la tercera pista de l’aeroport, on si que coincideixen amb l’Ajuntament que cal evitar-ho. En aquest entorn es troba la Ricarda, una reminiscència de l’antic curs del riu Llobregat i amb 300 anys d’història.

La plataforma Zeroport denuncia que l’ampliació de l’aeroport és incompatible amb la reducció d’emissions compromeses en les dues lleis de canvi climàtic, l’espanyola i la catalana

Manifestació pels carrers

La concentració va iniciar-se amb el repartiments de carxofes conreades a l’entorn agrícola del Prat i lemes contra el president d’AENA, Maurici Lucena, i l’Ajuntament del Prat de Llobregat, entre d’altres. La meitat del recorregut va coincidit amb el mercat de pagès, on hi havia simulada una parada on hi venien maons i ciment, en referència a l’expansió urbanística prevista al municipi.

La marxa va acabat a la plaça de la Vila, davant de l’Ajuntament, on els organitzadors van concentrar-se i van fer explotar uns globus pintats amb motius que volien representar l’explosió urbanístic que està vivint la localitat.

Aquesta manifestació arriba a les portes  de la celebració de la taula institucional que ha fixat el president de la Generalitat per abordar el futur de l’Aeroport del Prat i a la qual les organitzacions ecologistes denuncien que no han estat convocades.

Quasi simultàniament, a Cornellà de Llobregat es va presentar la Plataforma Ribera-Salines, que s’oposa al projecte de construir quasi 2.500 pisos en l’última zona natural que queda en el municipi, al costat del riu.

Foto La República

Article basat en informacions pròpies o publicades per agències




Autor font: Elpratllibertari.cat