Setembre 18, 2021
Per El Pratl Libertari
379 vistes


«L’empresa no preveu cap alternativa al petroli per al 95% dels vols l’any 2030, ignora les emissions dels avions fora de les seves instal·lacions i no preveu cap acció contra els contaminants que no siguin CO2».

x Manel Riu | Crític

El Pla d’acció climàtica d’AENA, utilitzat per reforçar la idea de fer un “aeroport del Prat sostenible” per a l’any 2026, és ple de forats ecològics: ignora totes les emissions de gasos que no siguin CO2, obvia la contaminació que provoquen els avions fora dels aeroports i no preveu que el 2030 hi hagi cap alternativa al petroli per al 95% dels vols. Aquestes mancances apareixen en un dels 15 documents fets públics per AENA per justificar les bondats del projecte d’ampliació. Més enllà de salvar l’espai natural de la Ricarda, els grups ecologistes denuncien que el problema és que qualsevol creixement dels aeroports o del transport amb avió seria un factor dramàtic per a l’escalfament global.

CRÍTIC repassa aquí les ombres principals del pla ecològic de la companyia que controla la major part dels aeroports de l’Estat espanyol.

No té en compte totes les emissions contaminants

El primer element problemàtic dels plans ecològics d’AENA és el diagnòstic. El document afirma que “del total de les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle (GEH) a escala mundial, aproximadament el 2,5% es correspon amb el sector de l’aviació”, basant-se en dades d’Air Transport Action Group, una organització empresarial que agrupa fabricants d’avions i aerolínies.

Tanmateix, aquesta dada obvia les aportacions més actualitzades sobre quant contaminen realment els avions. Un informe de l’Agència Europea de Seguretat Aèria, encarregat per la Comissió Europea a finals del 2020, alertava que els càlculs sobre les emissions de l’aviació dels governs i de la indústria eren incomplerts, perquè només estaven tenint en compte l’efecte del CO2. Per tenir una imatge completa de les emissions contaminants, explica l’informe, cal afegir-hi l’efecte dels altres gasos d’efecte d’hivernacle que desprenen els avions, com ara l’òxid de nitrogen (NOx). A partir d’aquesta diferència, l’organització ecologista internacional Stay Grounded ha calculat que la contribució al canvi climàtic de l’aviació representa més del doble del que diu AENA, fins a un 5,9%.

El problema principal són els avions, però les accions són als aeroports

El pla d’AENA admet que, dins el món de l’aviació, “el 95% d’emissions són generades per les aeronaus, mentre que la resta són atribuïbles al control directe dels aeroports”. Tanmateix, 19 de les 23 línies d’acció plantejades van dedicades a transformar aspectes que no són els avions. Entre les propostes més concretes, hi ha la generació d’electricitat verda a l’aeroport, la millora de la climatització de les terminals o la reducció dels temps d’espera dels cotxes a l’aparcament. El problema central d’insostenibilitat de la indústria, que és l’ús de combustibles fòssils en les aeronaus, s’hi tracta de manera més superficial. AENA justifica aquesta posició qualificant les emissions dels avions d’“emissions de tercers”, amb referència a les aerolínies, malgrat que és AENA qui té la capacitat de transformar la infraestructura aeroportuària per adaptar-la a altres combustibles.




Autor font: Elpratllibertari.cat