Setembre 18, 2021
Per El Pratl Libertari
395 vistes


芦L鈥檈mpresa no preveu cap alternativa al petroli per al 95% dels vols l鈥檃ny 2030, ignora les emissions dels avions fora de les seves instal路lacions i no preveu cap acci贸 contra els contaminants que no siguin CO2禄.

x Manel Riu | Cr铆tic

El Pla d鈥檃cci贸 clim脿tica d鈥橝ENA, utilitzat per refor莽ar la idea de fer un 鈥渁eroport del Prat sostenible鈥 per a l鈥檃ny 2026, 茅s ple de forats ecol貌gics: ignora totes les emissions de gasos que no siguin CO2, obvia la contaminaci贸 que provoquen els avions fora dels aeroports i no preveu que el 2030 hi hagi cap alternativa al petroli per al 95% dels vols. Aquestes mancances apareixen en un dels 15 documents fets p煤blics per AENA per justificar les bondats del projecte d鈥檃mpliaci贸. M茅s enll脿 de salvar l鈥檈spai natural de la Ricarda, els grups ecologistes denuncien que el problema 茅s que qualsevol creixement dels aeroports o del transport amb avi贸 seria un factor dram脿tic per a l鈥檈scalfament global.

CR脥TIC repassa aqu铆 les ombres principals del pla ecol貌gic de la companyia que controla la major part dels aeroports de l鈥橢stat espanyol.

No t茅 en compte totes les emissions contaminants

El primer element problem脿tic dels plans ecol貌gics d鈥橝ENA 茅s el diagn貌stic. El document afirma que 鈥渄el total de les emissions de gasos d鈥檈fecte d鈥檋ivernacle (GEH) a escala mundial, aproximadament el 2,5% es correspon amb el sector de l鈥檃viaci贸鈥, basant-se en dades d鈥橝ir Transport Action Group, una organitzaci贸 empresarial que agrupa fabricants d鈥檃vions i aerol铆nies.

Tanmateix, aquesta dada obvia les aportacions m茅s actualitzades sobre quant contaminen realment els avions. Un informe de l鈥橝g猫ncia Europea de Seguretat A猫ria, encarregat per la Comissi贸 Europea a finals del 2020, alertava que els c脿lculs sobre les emissions de l鈥檃viaci贸 dels governs i de la ind煤stria eren incomplerts, perqu猫 nom茅s estaven tenint en compte l鈥檈fecte del CO2. Per tenir una imatge completa de les emissions contaminants, explica l鈥檌nforme, cal afegir-hi l鈥檈fecte dels altres gasos d鈥檈fecte d鈥檋ivernacle que desprenen els avions, com ara l鈥櫭瞲id de nitrogen (NOx). A partir d鈥檃questa difer猫ncia, l鈥檕rganitzaci贸 ecologista internacional Stay Grounded ha calculat que la contribuci贸 al canvi clim脿tic de l鈥檃viaci贸 representa m茅s del doble del que diu AENA, fins a un 5,9%.

El problema principal s贸n els avions, per貌 les accions s贸n als aeroports

El pla d鈥橝ENA admet que, dins el m贸n de l鈥檃viaci贸, 鈥el 95% d鈥檈missions s贸n generades per les aeronaus, mentre que la resta s贸n atribu茂bles al control directe dels aeroports鈥. Tanmateix, 19 de les 23 l铆nies d鈥檃cci贸 plantejades van dedicades a transformar aspectes que no s贸n els avions. Entre les propostes m茅s concretes, hi ha la generaci贸 d鈥檈lectricitat verda a l鈥檃eroport, la millora de la climatitzaci贸 de les terminals o la reducci贸 dels temps d鈥檈spera dels cotxes a l鈥檃parcament. El problema central d鈥檌nsostenibilitat de la ind煤stria, que 茅s l鈥櫭簊 de combustibles f貌ssils en les aeronaus, s鈥檋i tracta de manera m茅s superficial. AENA justifica aquesta posici贸 qualificant les emissions dels avions d鈥欌渆missions de tercers鈥, amb refer猫ncia a les aerol铆nies, malgrat que 茅s AENA qui t茅 la capacitat de transformar la infraestructura aeroportu脿ria per adaptar-la a altres combustibles.




Autor font: Elpratllibertari.cat