Novembre 17, 2021
Per Direta
220 vistes


Llum verd per la implantaci贸 a Catalunya de les primeres 脌rees de Promoci贸 Econ貌mica Urbana (APEU), un instrument de dinamitzaci贸 comercial regulat per la Llei 15/2020, que fou aprovada pel Parlament de Catalunya el desembre de l鈥檃ny passat a proposta del Departament d鈥橢mpresa i Coneixement de la Generalitat catalana durant l鈥檃nterior legislatura, nom茅s amb l鈥檕posici贸 dels grups parlamentaris de la CUP i En Com煤 Podem. La mesura es posar脿 en marxa just despr茅s de l鈥檃cord al qual van arribar l鈥檃dministraci贸 de l鈥檈stat i la catalana a finals d鈥檕ctubre en el marc de la comissi贸 bilateral Estat-Generalitat, que evitar脿 que sigui objecte d鈥檜n recurs d鈥檌nconstitucionalitat.

La idea de les APEU 茅s facilitar recursos al sector comercial i a les propietats dels locals perqu猫 proposin actuacions de dinamitzaci贸 als entorns on tenen els seus negocis amb mesures de senyalitzaci贸, seguretat, neteja o l鈥檃mpliaci贸 d鈥檋oraris 鈥揺n cas que puguin acreditar una elevada aflu猫ncia tur铆stica鈥 per reorientar aquestes 脿rees delimitades. Les anomenades APEU s鈥檌nspiren en el model de les Business Improvement Districts (BID) implantades a pa茂sos com Canad脿, Alemanya, el Regne Unit i els Estats Units d鈥橝m猫rica: per mitj脿 d鈥檜n tribut, els 脿mbits impulsors d鈥檜na determinada APEU comparteixen els costos per gaudir dels resultats de millorar els serveis i la qualitat de l鈥檈ntorn. En tot cas, d鈥檃cord amb les finalitats p煤bliques d鈥檃quest instrument, els impulsors es comprometen a generar ocupaci贸 i consolidar el model de ciutat compacta, complexa, cohesionada, i mediambientalment eficient.

Amb l鈥檃cord aconseguit amb el govern espanyol s鈥檌mplantar脿 seguint el model de finan莽ament proposat per la Generalitat, que preveu que les entitats privades que ho gestionin comptin amb quotes, donacions, patrocinis, aportacions en esp猫cie o ajuts p煤blics

L鈥檃rticulaci贸 茅s complexa perqu猫, tot i que les 脿rees previstes seran gestionades per entitats de base privada, agents empresarials i l鈥檃dministraci贸 local es posen d鈥檃cord per promoure i dinamitzar la zona a partir d鈥檜n pla d鈥檃ctuaci贸 de tres a cinc anys i es constitueixen sota la tutela p煤blica del municipi, que vetlla pel compliment de les finalitats. Per desplegar la llei s鈥檈st脿 debatent un reglament al Parlament i amb l鈥檃cord aconseguit amb el govern espanyol s鈥檌mplantar脿 seguint el model de finan莽ament proposat per la Generalitat, que preveu que les entitats privades que ho gestionin comptin amb quotes, donacions, patrocinis, aportacions en esp猫cie o ajuts p煤blics per afrontar les contraprestacions econ貌miques obligat貌ries.

Estrat猫gia fallida

Fonts de la Generalitat asseguren que les APEU facilitaran que qualsevol zona de concentraci贸 d鈥檈stabliments comercials, industrials, log铆stics i de serveis que vulgui augmentar la seva competitivitat o evitar situacions de degradaci贸, pugui ser gestionada per titulars dels establiments que representin el 25% de la superf铆cie dels locals que es proposen incloure dins l鈥櫭爉bit de l鈥橝PEU o b茅 per part d鈥檜na associaci贸 empresarial que porti cinc anys d鈥檃ctivitat al terreny. Tamb茅 ho podria fer un consistori que compti amb l鈥檌nforme favorable dels 51% dels comer莽os representatius d鈥檜na determinada 脿rea.

Amb aquesta nova regulaci贸, el futur i promoci贸 d鈥檃questes zones urbanes es trasllada a titulars de negocis d鈥檃quests entorns, encara que algunes veus des del m贸n acad猫mic com l鈥檃ntrop貌leg urb脿 i professor universitari Jos茅 Mansilla, alerten que l鈥檃dequaci贸 d鈥檃quests plans a l鈥檌nter猫s general est脿 per veure i poden suposar una fragmentaci贸 i encariment de l鈥檈spai urb脿: 鈥溍塻 un instrument que pot resultar atractiu per a ciutats mitjanes i grans nuclis urbans amb centres hist貌rics que volen recuperar el seu dinamisme comercial o que tenen cinturons amb centres comercials grans, per b脿sicament competir amb aquests. Tot i que tamb茅 茅s una maniobra molt c铆nica per part d鈥檃quells que en el seu dia van donar les llic猫ncies per obrir la resta de centres comercials que ara estan de capa caiguda o han perdut aflu猫ncia de consumidores鈥, en els darrers anys, assenyala Mansilla.

Algunes veus des del m贸n acad猫mic com l鈥檃ntrop貌leg urb脿 i professor universitari Jos茅 Mansilla, alerten que l鈥檃dequaci贸 d鈥檃quests plans a l鈥檌nter猫s general est脿 per veure i poden suposar una fragmentaci贸 i encariment de l鈥檈spai urb脿

De fet, la implantaci贸 d鈥櫭爎ees comercials a茂llades dels nuclis urbans ha generat problemes de mobilitat i pol路luci贸 en alguns casos, i com recorda l鈥檃ctivista contra la privatitzaci贸 d鈥檈spais p煤blics Rodrigo Arroyo tampoc s贸n una alternativa real per a la ciutadania que no disposa de vehicle privat, en el sentit que 鈥減er als que no tenim cotxe hi ha poc transport p煤blic per anar a centres comercials. Quan els falla el model fan marxa enrere, per貌 mentrestant se n鈥檋an beneficiat empreses privades com les que gestionen p脿rquings. Amb la seva estrat猫gia tot 茅s en benefici d鈥檈mpreses privades i no dels ciutadans鈥, apunta.

El Portal de l鈥橝ngel de Barcelona, un dels eixos comercials de la capital catalana |Francis Lenn

A m茅s, Mansilla puntualitza que 鈥漞ncara que no s鈥檈xpliqui, les empreses que estan a grans superf铆cies o tenen franqu铆cies als principals eixos comercials s贸n les que haurien de pagar m茅s de la consolidaci贸 de les APEU, ja que el pagament per participar-hi est脿 directament relacionat amb els metres de s貌l comercial鈥. De tota manera, l鈥檃ntrop貌leg considera que 鈥渕茅s enll脿 que hi siguin o no, aquests negocis tant implantats continuen venent, ja que la gent ja els va a buscar鈥.


Desplegament limitat

A les darreres eleccions municipals a Barcelona, el 2019, el PSC ja introduia les APEU en el seu programa electoral, impulsant dos projectes pilot, al Born i Sant Andreu, i en els darrers anys d鈥檃ltres municipis com Reus o Terrassa tamb茅 s鈥檋i han interessat. Per aix貌, Mansilla considera que 鈥溍﹕ una resposta pol铆tica de part de determinats partits per acontentar els seus votants cl脿ssics de comer莽 mitj脿 en determinats barris i perqu猫 es dinamitzin els contextos on estan ubicades les seves botigues i aconseguir majors ingressos鈥.

En el cas del barri barcelon铆 de Sant Andreu es dona per feta la seva implantaci贸, per貌 despr茅s de fer la petici贸 fa anys, per貌 els representants del comer莽 dubten del termini amb qu猫 s鈥檌mplantar脿, ja que encara 茅s molt incipient. Com assegura el vicepresident de Barcelona Comer莽 i president de l鈥橢ix comercial Sant Andreu, Pr貌sper Puig 鈥減er nosaltres no hi ha marxa enrere i som ferms defensors de l鈥橝PEU, altra cosa 茅s que conjunturalment ara es pugui a dur a terme. Pensem que 茅s l鈥櫭簄ica manera de relacionar-se associativament entre agents de promoci贸 econ貌mica avui en dia, m茅s enll脿 del voluntarisme, per aix貌 era important aconseguir l鈥檕bligatorietat de tota la gent que estigui en aquests entorns a pagar鈥.

Per al vicepresident de Barcelona Comer莽 i president de l鈥橢ix comercial Sant Andreu, Pr貌sper Puig, les APEU son 鈥渓鈥櫭簄ica manera de relacionar-se associativament entre agents de promoci贸 econ貌mica avui en dia, m茅s enll脿 del voluntarisme鈥

Ara b茅, tot i que reconeixen que l鈥檌nstrument 茅s millorable i ser脿 dif铆cil de dur a terme abans de tres anys, el projecte segueix sobre la taula. Com explica Puig, de moment ho han delimitat el carrer Gran de Sant Andreu i alguna de les les vies adjacents on tenen m茅s associades. 鈥淏脿sicament 茅s un problema de com finan莽ar-ho fins que pots comen莽ar a cobrar aquesta contribuci贸 obligat貌ria, ja que no n鈥檋i ha prou amb que t鈥檃judin a pagar el projecte, sin贸 que el trasp脿s de l鈥檃ssociaci贸 a l鈥橝PEU comporta un parell d鈥檃nys i t茅 uns costos de professionalitzaci贸 bastant inassumibles avui en dia per una associaci贸鈥, explica el botiguer.

En qualsevol cas, Mansilla denota una manca de planificaci贸 persistent amb el comer莽, ja que a causa de din脿miques gentrificadores i amb l鈥檈strat猫gia seguida fins ara, s鈥檋a acabat perjudicant el comer莽 als centres hist貌rics dels barris. Si b茅 a ciutats com Nova York pot funcionar amb casos paradigm脿tics com el de Times Square, on el h貌lding America Online-Time Warner 茅s l鈥檃lian莽a empresarial que encap莽ala la dinamitzaci贸 del BIDs novaiorqu猫s avocat de ple al turisme, l鈥檃cad猫mic considera que 鈥渁qu铆 no tenim res d鈥檜na dimensi贸 semblant鈥. Amb tot, l鈥檃ntrop貌leg i docent si que alerta dels efectes d鈥檜n fenomen que va apareixent i s鈥檈st茅n amb una esp猫cie d鈥檈fecte bola de neu, i creu que l鈥檌ncrement del valor del s貌l d鈥檃questes zones pot condicionar l鈥櫭簊 de l鈥檈spai p煤blic: 鈥淓l desplegament de les APEU tamb茅 condiciona els entorns d鈥檕n es desplega en el sentit que si a una zona funciona les parts lim铆trofes tamb茅 es volen afegir per aprofitar les avantatges i suposats efectes positius que genera.鈥

A l鈥檈spera de com avan莽a aquest nou instrument, la direcci贸 general de Comer莽, a trav茅s del Consorci de Comer莽, Artesania i Moda (CCAM), ha posat a l鈥檃bast de les entitats municipals i agents empresarials territorials l鈥橭ficina t猫cnica d鈥檃ssessorament per a les APEU, prioritzant aquesta col路laboraci贸 publicoprivada, que va guanyant terreny davant les compet猫ncies i els serveis municipals que presten les administracions locals.




Autor font: Directa.cat