Juliol 1, 2022
Per Nord-Estl Libertari
158 vistes

Les vagues de Ryanair i d’EasyJet  

Aquest cap de setmana coincideixen les aturades d’ambdues aerolínies, que afectaran una desena d’aeroports espanyols 

Els tripulants de cabina de Ryanair van iniciar ahir dijous tres noves jornades de vaga 

A l’aeroport de Girona – Costa Brava els serveis mínims hauran de ser del 53% dels vols a ciutats a més de 5 hores en transport alternatiu 

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Vilobí d’Onyar (la Selva, comtat de Girona) 01/07/2022.- La primera operació sortida de l’estiu arrenca amb una situació complicada als aeroports espanyols a causa de la coincidència de la vaga de tripulants de cabina de Ryanair i EasyJet. La primera aerolínia va iniciar les seves protestes a finals de juny i, en principi, la vaga acabarà aquest diumenge, mentre que en el cas d’EasyJet les aturades han començat aquest divendres i s’allargaran tot el cap de setmana, una jornada de vaga que els treballadors d’aquesta darrera companyia repetiran el tercer i l’últim cap de setmana de juliol. 

Les protestes d’ambdues aerolínies, convocades per Unió Sindical Obrera (USO) pel bloqueig en la negociació del conveni col·lectiu, afectaran els vols d’Espanya, Bèlgica, França, Itàlia i Portugal. En el cas d’EasyJet, segons ha informat la mateixa empresa, estan cridats a la vaga 450 treballadors de Barcelona, Màlaga i Palma de Mallorca. La vaga de Ryanair afectarà els mateixos aeroports que EasyJet a més dels de Madrid, Sevilla, Alacant, València, Girona, Santiago de Compostel·la i Eivissa. 

Els tripulants de cabina d’EasyJet a Espanya demanen un increment salarial del 40% per equiparar-lo al dels seus companys d’altres bases europees i, en aquest sentit, el sindicat USO assenyala que “Espanya té el salari base més baix per als seus tripulants de totes les bases d’EasyJet a Europa“. “Tenim un salari base de 950 euros, són 850 euros menys que els nostres companys de França o Alemanya. I el variable, depèn de les hores de vol. Les nostres bases estan en ciutats molt cares i amb el salari base amb prou feines cobrim el lloguer o la hipoteca“, assegura el secretari general d’USO a EasyJet Màlaga, Miguel Galán. 

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha fixat uns serveis mínims d’entre el 51% i el 57% per a les nou jornades de vaga dels tripulants de cabina d’EasyJet, concretament, per als dies 1, 2, 3, 15, 16, 17, 29, 30 i 31 de juliol. 

A l’aeroport de Girona – Costa Brava els serveis mínims hauran de ser del 53% dels vols a ciutats a més de 5 hores en transport alternatiu 

Llegim al portal El Gerió Digital que les i els tripulants de cabina de Ryanair van iniciar a partir d’ahir dijous la segona tongada de tres dies de vaga per exigir un nou conveni i que podria afectar els vols programats fins al 2 de juliol. Els serveis mínims fixats pel Govern espanyol varien entre el 36% i el 80% en funció de la distància i el transport alternatiu, uns percentatges que la setmana passada els sindicats ja van qualificar de “totalment abusius” i que “vulneren el dret de vaga“. 

En aquesta ocasió, l’aturada a Ryanair coincidirà durant dos dies -1 i 2 de juny- amb la protesta convocada per USO a Easyjet en tres dels cinc caps de setmana de juliol per denunciar també la “situació de bloqueig” en què es troba la negociació del nou conveni. 

Els serveis mínims estableixen que, en el cas del Prat, si el vol es dirigeix a destins de fora de la península el servei haurà d’estar garantit en el 80% dels trajectes, mentre que si el recorregut és igual o superior a 5 hores en mitjà de transport alternatiu, els serveis mínims seran del 58%. Finalment, per a les rutes amb ciutats espanyoles peninsulars amb recorregut inferior a 5 hores en mitjà de transport alternatiu, seran del 36%. En el cas de l’aeroport de Girona – Costa Brava, els serveis mínims hauran de ser del 53% dels vols amb destí a una ciutat amb 5 hores o més en mitjà de transport alternatiu i del 36% en cas que el trajecte sigui més curt. 

USO es va tornar a queixar dimecres al vespre que la companyia “ha decidit que tots els seus vols programats per demà són serveis mínims” i l’acusa d’haver convocat totes les tripulacions a l’Estat espanyol. “Ryanair torna a aplicar els seus propis serveis mínims del 100%, la seva pròpia llei, i obliga tots els seus tripulants a volar i trepitjant el seu dret a vaga“, va denunciar ahir al vespre la secretària general del sindicat a l’aerolínia, Lidia Arasanz. 

A més, el sindicat assegura que Ryanair ha comunicat als pilots que totes les tripulacions tenen cartes de serveis mínims amb el vol detallat que han d’operar i una llista d’altres possibles vols. “És totalment il·legal“, sentencia Arasanz, que lamenta les “coaccions i amenaces de la companyia” i apunta que els pilots tenen la consigna de retenir les tripulacions als avions per garantir que es podran operar els vols següents i que els recordin que han d’oferir menjar i begudes als viatgers. 

A mitjans de juny, quan es van convocar les sis jornades de protesta en total, les treballadores i els treballadors de Ryanair van deixar clar que l’objectiu d’aquesta nova vaga era aconseguir que l’aerolínia reprengués les negociacions per als tripulants de cabina al Regne d’ Espanya, que es negociava entre Sitcpla i USO. La secretària general de la secció sindical d’USO a Ryanair, Lidia Arasanz, recordava fa uns dies que Ryanair és l”única companyia internacional” que no disposa d’un conveni col·lectiu. 

USO rebutja el pacte que la direcció de l’empresa i CCOO van signar fa unes setmanes 

A més, USO rebutja el pacte que la direcció de l’empresa i CCOO van signar fa unes setmanes i que, segons Sitcpla i USO, es limita a recollir condicions de treball ja reivindicades per a ells com a resultat d’anteriors vagues. Per aquests sindicats, aquesta estratègia respon a un intent “anul·lar-los com a sindicats davant la negativa a signar les condicions precàries ofertes“. 




Autor font: Nordestllibertari.blogspot.com