Agost 5, 2022
Per Nord-Estl Libertari
134 vistes

L’associaci贸 PTP cr铆tica la discriminaci贸 territorial dels abonaments gratu茂ts de Renfe 

Ja que les comarques que no tenen tren, com el Baix Empord脿 o la Garrotxa, no se’n podran beneficiar, mentre les que no estiguin integrades en el sistema tarifari com l’Alt i el Baix Empord脿 tampoc es podran acollir a les rebaixes previstes 

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Figueres (la Garriga, Alt Empord脿, comtat de Besal煤) 05/08/2022.- Llegim al Diari de Girona que l’associaci贸 Promoci贸 del Transport P煤blic (PTP) ha criticat la 芦discriminaci贸 territorial禄 que, des del seu punt de vista, representa la mesura de gratu茂tat temporal dels serveis de Rodalies i Mitja Dist脿ncia de Renfe, ja que les comarques que no tenen tren -com el Baix Empord脿 i la Garrotxa- no se’n podran beneficiar, mentre les que no estiguin integrades en el sistema tarifari, com l’Alt i el Baix Empord脿, tampoc es podran acollir a les rebaixes previstes.  

Per a la PTP, els abonaments gratu茂ts no s贸n la 芦millor opci贸禄 per a promoure l’煤s del transport p煤blic, sin贸 que aposten per mesures 芦de llarga duraci贸, multimodals i de millora de la qualitat, competitivitat i seguretat davant l’incivisme禄. En aquest sentit, assenyalen que els ingressos per venda de bitllets de Rodalies al Principat de Catalunya durant els quatre mesos en qu猫 estar脿 vigor la mesura ascendeixen a 67,1 milions d’euros, que podrien servir per fer 芦actuacions necess脿ries per a la millora del servei i un sistema tarifari m茅s atractiu amb car脿cter definitiu per a tot Catalunya禄. 

Des de la PTP critiquen que la mesura nom茅s s’est茅n al tren i no al conjunt del transport p煤blic, de manera que els territoris on no arriba la l铆nia ferrovi脿ria -com el Baix Empord脿, la Garrotxa, el Bergued脿, l’Alt Urgell o la Vall d’Aran- queden discriminats. A m茅s, com que la gratu茂tat nom茅s s’aplica en un sol operador –Renfe-, no s’inclouen els viatges intermodals amb autobusos, metros i tramvia. Tamb茅 consideren que, malgrat que la gratu茂tat durant quatre mesos pugui ser atractiva per a les persones usu脿ries, quan acabi aquest per铆ode es tornar脿 a una normalitat caracterizada per 芦un model tarifari que no 茅s prou competitiu amb el vehicle en el viatges en grup禄. 

D’altra banda, el govern de Pedro S谩nchez tamb茅 va anunciar el finan莽ament de descomptes entre el 30 i el 50% a tots els sistemes de transport p煤blic, amb un finan莽ament combinat entre les comunitats aut貌nomes i les administracions locals. De fet, l’ATM de Girona va anunciar fa pocs dies reduccions del 50% en la venda dels seus t铆tols entre setembre i finals d’any. Tot i aix貌, des de la PTP lamenten que aquestes reduccions nom茅s s’aplicaran als sistemes integrats, de manera que les comarques que no estiguin integrades no s’hi podran acollir. Un clar exemple, indiquen, s贸n l’Alt i el Baix Empord脿, que al no estar integrades a l’ATM de Girona no es podran beneficiar dels descomptes. La Generalitat no t茅 previst estudiar la integraci贸 del transport d’aquestes comarques, aix铆 com part de la Selva, fins l’any que ve.   

Per tot plegat, des de l’associaci贸 proposen 芦un millor servei i un millor sistema tarifari禄que pugui entrar en vigor a partir de gener de 2023, un cop s’acabin els quatre mesos de gratu茂tat previsos. L’objectiu 茅s que siguin millores permanents. 




Autor font: Nordestllibertari.blogspot.com