Agost 6, 2021
Per El Pratl Libertari
186 vistes


芦El vicepresident Jordi Puigner贸 defineix l鈥檃eroport del Prat resultant de l鈥檃mpliaci贸 com: 鈥渆l m茅s verd d鈥橢uropa鈥, per contra comencen a sortir a la llum les primeres discrep脿ncies p煤bliques sorgides des del si mateix dels partits i  institucions signants de l鈥檃cord禄

Manifestaci贸 el passat 12 de juny pels carrers del Prat contra els plans d鈥橝ena i les obres de l鈥橝RE-Sud

La segona setmana de juny a la manifestaci贸 convocada a El Prat convocada contra l鈥檃mpliaci贸 de l鈥檃eroport i les obres de l鈥橝RE Sud v脿rem poder veure manifestant-se a la diputada al congr茅s espanyol per ERC Marta Rosique. Per la seva part aquella mateixa setmana responsables pol铆tics de JxCat de Gav脿, Castelldefels, Viladecans i el Prat fein una compareixen莽a conjunta per expressar la seva oposici贸 a la proposta d鈥橝ena amb l鈥檃rgument que 鈥渁fectaria una zona, l鈥檈stany de la Ricarda, d鈥檃lt valor paisatg铆stic i protegida per la UE, i incrementaria la contaminaci贸 ac煤stica i qu铆mica鈥.

Nom茅s dos dies despr茅s de la manifestaci贸 al Prat, saltaven totes les alarmes per l鈥anunci de Pere Aragon猫s avisant que 鈥渘o bloquejaria鈥 el projecte d鈥橝ena, si el govern espanyol es comprometia a fer m茅s inversions en l鈥橝VE per dur-lo a Girona i Reus.

Finalment aquest dilluns, el vicepresident i conseller de territori Jordi Puigner贸 feia p煤blic que havien assolit un acord per a finan莽ar amb 1.700 milions d鈥檈uros l鈥檃mpliaci贸 de l鈥檃eroport del Prat. En unes declaracions a Catalunya R脿dio Puigner贸 explicava que treballar脿 鈥減er que aquest sigui l鈥檃eroport m茅s verd d鈥橢uropa i afegia que 鈥渜ui vulgui oposar-se a aquest projecte ho haur脿 d鈥檃nar a explicar鈥. Els republicans haurien preferit que aquest anunci s鈥檋agu茅s produ茂t de boca del president Aragon猫s dimarts al Palau de la Generalitat, per貌 sigui com sigui, a la pla莽a de Sant Jaume, ERC i JxCat remen en aquesta q眉esti贸 en la mateixa direcci贸.

Fotografia de presentaci贸 del manifest #NiUnPamMes amb el concurs de representats de totes les forces pol铆tiques amb representaci贸 al consistori pratenc

Al Prat el consens no s鈥檋a trencat

Aix貌 no vol dir per貌 que l鈥檃nunci no hagi provocat esquerdes dintre d鈥檃quest mateixos partits, sobretot quan descendim a l鈥櫭爉bit m茅s local i comarcal. D鈥檜na manera similar al que ja va passar temps enrere a l鈥橢bre amb el tema del PHN, els respectius portaveus locals d鈥ERC i Junts, aixi com algunes seccions locals de la comarca ja han manifestat la seva discrep脿ncia amb la l铆nia oficial impulsada des de les c煤pules dels seus respectius partits pol铆tics.

Per la seva part el PSC-PSOE del Prat -formaci贸 integrant de l鈥檈quip de govern municipal- ha mostrat un perfil m茅s aviat baix en tot aquest tema i no s鈥檋a manifestat p煤blicament des de l鈥檃nunci. Fins avui el PSC ha optat per no trencar el consens, contrari a l鈥檃mpliaci贸, d鈥檜na poblaci贸 on no podem oblidar pas que formen part de l鈥橢quip de Govern local. El passat mes de maig el PSC va aprovar, conjuntament amb la resta de partit amb representaci贸 al consistori, una moci贸 impulsada per l鈥檃juntament contra al projecte d鈥橝ena.

El PSC el partit clau implicat a l鈥檃mpliaci贸 del Prat

M茅s enll脿 de l鈥櫭爉bit local per貌, el PSC s鈥檋a mostrat sempre com un dels m茅s ferms partidaris de l鈥檃mpliaci贸. La signant per la part espanyola de l鈥檃cord, la ministre Raquel S谩nchez, va ser fins fa poc batlle de Gav脿 i durant la seva etapa al capdavant del consistori ve铆 ja va manifestar-se favorablement a l鈥檃mpliaci贸.

Tampoc podem oblidar que un dels principals implicats, el president d鈥橝ena Maurici Lucena, prov茅 directament de les files del PSC protagonista d鈥un cas m茅s de portes girat貌ries i no 茅s l鈥櫭簄ic amb Aena com protagonista (citar per exemple els casos de Duran i Lleida, Jordi Hereu o Josep Piqu茅).

Maurici Lucena abans d鈥檈sdevenir president d鈥橝ena

A dia d鈥檃vui, el gestor aeroportuari espanyol encara no ha complert amb les accions de compensaci贸 ambiental compromeses en l鈥檃nterior ampliaci贸 de l鈥檃eroport, fixades en la declaraci贸 d鈥檌mpacte ambiental de 1998. I les torna a presentar com si fossin noves en aquesta nova ampliaci贸, afectant l鈥檈spai agr铆cola i evadint altres impactes com l鈥檃ugment d鈥檈missions.

Seguint fora de l鈥櫭爉bit local i tornant a ERC, aquest partit ha estat protagonista fins arribar a l鈥檃nunci de l鈥檃cord, d鈥檜na progressiva modificaci贸 t脿ctica dels seus posicionaments p煤blics respecte al projecte; passant de l鈥檕posici贸 a una etapa m茅s recent marcada per l鈥檃mbig眉itat amb els missatges. De fet a la p脿gina 122 del programa per a les darreres eleccions ERC es comprometia a: 鈥淧reservar els espais naturals que envolten l鈥檃eroport i aplicar totes les millores tecnol貌giques necess脿ries per augmentar aquests vols sense necessitat d鈥檃mpliaci贸鈥.

El canvi de posicionament dels republicans ha provocat igualment, que des de les seves joventuts haguin fet p煤blic diversos tuits on reiteren un cop m茅s la seva oposici贸 a l鈥檃mpliaci贸.

Fragment del programa electoral d鈥橢RC a les darreres eleccions auton貌miques.

Indignaci贸 per la indefinici贸 de l鈥檃cord

Un motiu que ha alimentat especialment la indignaci贸 ha estat que l鈥檃nunci de l鈥檃cord es faci sense detallar-se com t茅 pensat fer-se l鈥檃mpliaci贸, i fins i tot que aquesta es vengui com una alternativa m茅s sostenible enfront d鈥檜n suposat model oposat que privilegiava les connexions low cost amb l鈥檃eroport de Girona. En aquesta l铆nia es va expressar el vicepresident Jordi Puigner贸 en les citades declaracions a Catalunya Radio, on tamb茅 va usar l鈥檈xpressi贸 鈥渁eroport low cost鈥 per a definir el dest铆 irremeiable d鈥檜n Prat no ampliat. Una altra justificaci贸, la del president Pere Aragon茅s, acudia a la necessitat de pactar perqu猫 gestor aeroportuari p煤blic-privat AENA no elabor茅s el projecte en solitari, una justificaci贸 (millor ho faig jo que si ho fan aquests鈥), un argumentari que no 茅s nou i que ens podria remetre novament al Pla Delta.

A la pla莽a de Jaume, un dels socis d鈥檌nvestidura del Govern d鈥橢RC i Junts era contundent. La CUP instava el Govern a 鈥渄esplegar aquelles pol铆tiques econ貌miques, socials i nacionals鈥 recollides en l鈥檃cord d鈥檌nvestidura pactades amb ells, i es referia a l鈥檃cord amb AENA i el Govern central com 鈥渦na l铆nia vermella鈥. Les Candidatures d鈥橴nitat Popular cridaven a secundar les mobilitzacions del 19 de setembre contra 鈥渁quest megaprojecte鈥 que 鈥渧a en direcci贸 contr脿ria als objectius de reducci贸 d鈥檈missions de la llei catalana del canvi clim脿tic鈥 i per promocionar 鈥渦n model econ貌mic de massificaci贸 tur铆stica i especulaci贸 que aboquen al treball precari i inestable鈥.

L鈥檃nunci tamb茅 ha posat en relleu algunes difer猫ncies entre altres socis, en aquest cas els socis de Govern a l鈥Ajuntament de Barcelona (PSC i Barcelona en Com煤). Un acord amb olor de PSC per tots costats va ser saludat amb furor per Jaume Collboni (PSC), primer tinent d鈥檃lcalde de l鈥檃juntament de Barcelona. Aquest mateix partit va ser clau perqu猫 l鈥橝utoritat Metropolitana de Barcelona (AMB, que reuneix els ajuntaments de l鈥櫭爎ea metropolitana barcelonina) rebutg茅s, amb el suport de PP, Cs i l鈥檃bstenci贸 de Junts, una moci贸 de rebuig al projecte d鈥檃mpliaci贸.

A difer猫ncia del Prat, la resposta d鈥橝da Colau i dels Comuns ha fet m茅s incid猫ncia en la cr铆tica a la informalitat i secretisme de l鈥檃cord que al fons en si. La moci贸 de la AMB va ser votada una setmana abans de con猫ixer-se el pacte i va estar secundada per ERC, partit el m脿xim representant de la qual institucional 鈥搎ue ho 茅s tamb茅 de tots els catalans- va liderar una setmana m茅s tard la reuni贸 secreta dels 1.700 milions. Incomprensibles viratges entre bastidors de la pol铆tica? En la moci贸, els comuns i ERC es mostraven contraris a l鈥檃mpliaci贸 del Prat per貌 mantenien el marc procreixement d鈥檌nfraestructures mitjan莽ant 鈥渦n sistema aeroportuari Barcelona-Girona-Reus鈥 que fes incid猫ncia en la millora de les infraestructures ferrovi脿ries amb l鈥橝VE per bandera.

Per part seva, Podemos el soci menor al Govern espanyol, ha optat per desmarcar-se de l鈥檃cord i ha remarcat que 鈥渓luitar contra el canvi clim脿tic forma part de l鈥檃cord de govern鈥 de la coalici贸. Sof铆a Casta帽贸n, en declaracions a Catalunya R脿dio aquest dijous al mat铆 ha criticat que amb l鈥檃mpliaci贸 s鈥檈st脿 apostant pel 鈥渕onocultiu del turisme鈥, que 鈥済enera llocs de treball precaris鈥, i ha dit que cal apostar per desenvolupar la 鈥渟obirania industrial鈥.

M茅s enll脿 de les institucions els moviments socials anuncien mobilitzacions

M茅s enll脿 de la pol铆tica institucional el projecte d鈥檃mpliaci贸 de l鈥檃eroport enxampa amb les bateries carregades als grups locals m茅s sensibles sobre una de les seves possibles conseq眉猫ncies: l鈥檌mpacte sobre el delta de Llobregat, incl貌s en la xarxa d鈥檈spais protegits Natura 2000, i que ja venien convocant protestes contra el projecte. Encara no hi ha detalls de la mobilitzaci贸 calendaritzada per al 19 de setembre per la Xarxa per la Just铆cia Clim脿tica i la plataforma Zero Port amb el lema 鈥淓n lluita per la salut, el clima i la vida, ampliacions d鈥檃eroports no, gr脿cies鈥.

Tot i que la convocat貌ria obe茂a a un altre moment i a un altre motiu pol铆tic i la idea de les conseq眉猫ncies d鈥檃juntar les paraules 鈥渕obilitzaci贸鈥 i 鈥渁eroport鈥 causa terror en determinats 脿mbits, la cancel路laci贸 de 119 vols en el bloqueig del Prat per part de la convocat貌ria Tsunami Democr脿tic a l鈥檕ctubre de 2019, ens d贸na idea del que pot arribar a fer una de les societats m茅s mobilitzades d鈥橢uropa.




Autor font: Elpratllibertari.cat