Setembre 18, 2021
Per El Pratl Libertari
377 vistes


«Una columna del Baix Llobregat iniciarà una marxa des de la plaça de la Vila del Prat a les deu del matí en direcció a la manifestació de Barcelona».

Amb la manifestació del 17 de setembre de 1976 contra el desviament del Llobregat al record, demà diumenge pot convertir-se en una altra data històrica en la memòria col·lectiva de les lluites per la defensa del territori al Prat de Llobregat.

Les entitats contràries a l’ampliació de l’aeroport del Prat mantenen la convocatòria de la manifestació de diumenge, 19 de setembre a les dotze del migdia. Malgrat que el govern espanyol hagi retirat el projecte avisen que no abaixen pas la guàrdia i adverteixen que “l’ampliació de l’aeroport pot ressuscitar. Tenen vint dies per negociar”, segons ha dit la plataforma Zeroport a Twitter en referència al marge per arribar a un acord entre el govern català i espanyol. El projecte d’AENA preveia d’invertir 1.700 milions d’euros en l’allargament de la pista curta envaint la Ricarda i la construcció d’una terminal satèl·lit.

On i com es farà la protesta?

La protesta es farà al carrer de Tarragona i es dividirà en tres blocs, anomenats “Justícia climàtica i ambiental”, “Vides dignes” i “Defensa del territori”. El primer bloc ocuparà de la plaça dels Països Catalans al carrer de València; el segon, del carrer de València al d’Aragó, aproximadament; i el tercer, del carrer d’Aragó a la plaça d’Espanya.

La columna del Baix Llobregat s’aturarà al Prat en direcció a Barcelona

La manifestació comptarà amb unes quantes columnes procedents de diversos punts de Catalunya. Són moltes les convocatòries a diferents barris de Barcelona i municipis metropolitans que es trobaran a prop de la plaça d’Espanya de la capital catalana. Fins i tot, col·lectius del Pirineu, la Catalunya Central o les Terres de l’Ebre han contractat autobusos per anar a Barcelona i en ciutats com Palma de Mallorca o Madrid s’han convocat concentracions de suport.

Una de les més destacades és precisament la que sortirà des del Prat en representació del delta del Llobregat i anirà en direcció al centre de Barcelona, cap on també s’adreçaran les columnes del Maresme, el Vallès Occidental i l’Oriental, Osona i les comarques del nord i del sud del Principat.

Serà a les 10 del matí a la plaça de la Vila del Prat quan esta previst que arribin els manifestants de diverses poblacions de la comarca, entre les quals hi ha les convocatòries de Sant Feliu, Castelldefels o Sant Boi de Llobregat, població aquesta última que acudirà a la cita tot baixant el riu i aturant-se a Cornellà.

Darrera la convocatòria del Prat hi ha les plataformes Ni un pam de terra del Prat de Llobregat i SOS Baix Llobregat, plataforma per la defensa del territori de la comarca. La cita té el suport de diversos col·lectius ecologistes i sindicats de la comarca, així com d’Unió de Pagesos.

Abans de sortir en marxa a peu cap a Barcelona per la Gran Via, tindrà lloc un breu acte de denúncia de les múltiples amenaces que planen sobre els espais naturals i agrícoles de la comarca, en forma de projectes d’expansió urbanística o d’infraestructures, amb visibilització de les lluites locals de les diferents poblacions del Baix Llobregat.

Al nord de la comarca des de Martorell arrencarà també la columna anomenada ‘Vall Baixa del Llobregat’, que travessarà diverses poblacions fins arribar a Barcelona.

Una convocatòria marcada per l’advertència de la Ministre Raquel Sànchez de que queden dies per negociar

Tot i que podria semblar que l’aturada del projecte –o simulació d’aturada– afectarà la convocatòria del 19 de setembre, des de l’organització es mostraven confiats i alerta. El passat 13 de setembre, dos dies desprès de les declaracions de la ministre advertint que quedaven 20 dies per negociar, ‘La Vanguardia’ publica en portada el següent titular: “La negociació per ampliar El Prat podria prolongar-se un any“.

Segons ha explicat la portaveu de Zeroport, Maria Garcia, les entitats organitzadores també s’oposen a la creació d’un front aeroportuari català mitjançant les connexions mitjançant trens AVE amb els aeròdroms de Girona i Reus.

Així mateix, des d’altres espais crítics amb les obres es considera que el debat entre governs és reduccionista. “No era només si s’havia d’ampliar l’aeroport per sobre d’un espai natural protegit, sinó si era convenient ampliar una infraestructura aeroportuària en un context climàtic crític”, afirma l’ambientòleg, doctor en Ciències del Mar i membre de l’Observatori Crític del Canvi Climàtic, Marc Cerdà, en un article al diari Línia.




Autor font: Elpratllibertari.cat