Febrer 1, 2022
Per Direta
244 vistes

Amb el retorn a les escoles despr茅s de les vacances de Nadal, van arribar canvis en el protocol covid-19 als centres escolars de Catalunya. Tot i que s鈥檋an eliminat les quarantenes en l鈥檈ducaci贸 infantil i prim脿ria quan hi ha casos espor脿dics, en totes les etapes educatives es fa distinci贸 entre alumnes 鈥渘o immunitzats鈥 i 鈥渋mmunitzats鈥, 茅s a dir, 鈥渁mb pauta completa de vacunaci贸 o que hagin estat covid positiu en els darrers 3 mesos鈥, segons el Departament d鈥橢ducaci贸. Quan alg煤 茅s contacte de positiu, encara que sigui negatiu, ha de fer quarantena si pertany al grup de 鈥渘o immunitzats鈥. La situaci贸, per貌, podria canviar aviat, perqu猫 aquest dimecres a la tarda, a petici贸 de la Generalitat de Catalunya, es debatr脿 al Consell Interterritorial de Salut del Govern espanyol la possibilitat de retirar les quarantenes per contacte amb positiu a les escoles. El govern catal脿 vol que el canvi de protocol de 鈥渟igui una realitat abans que acabi el mes de febrer鈥.

No obstant aix貌, per diversos grups de mares, pares, docents i col路lectius, la decisi贸 arriba tard. Ja fa temps que han mostrat el seu descontentament davant aquesta distinci贸 entre l鈥檃lumnat 鈥搕amb茅 entre el professorat鈥 i han empr猫s mesures: queixes al Departament d鈥橢ducaci贸 i al S铆ndic de Greuges, posicionaments p煤blics o protestes. Amb data de 27 de gener, el S铆ndic havia rebut al voltant de 400 queixes amb relaci贸 a l鈥檃plicaci贸 del protocol, plantejades per fam铆lies i professionals de la salut i l鈥檈ducaci贸, i aquest dimecres, la Plataforma pel Debat Social, Tartanya Antifeixista i l鈥橝ssemblea Pagesa de Catalunya convoquen una protesta a les sis de la tarda a les seus territorials d鈥橢ducaci贸.

Com a membre de la Plataforma pel Debat Social, i alhora com a docent i mare, Betlem Ca帽izar denuncia que el protocol no est脿 funcionant: 鈥淧rodueix dificultats enormes en la gesti贸 dels centres i identifica el fet d鈥檈star vacunat amb estar immunitzat. Es produeix una segregaci贸 a les aules鈥. La gesti贸 d鈥檃questes dues vies diferenciades en funci贸 de si s鈥檈st脿 vacunat o no 鈥搊 si s鈥檋a passat la covid els darrers tres mesos鈥 tamb茅 est脿 aixecant polseguera pel que fa a la protecci贸 de dades. 鈥淗an quedat al descobert dades personals鈥, denuncia Ca帽izar. Ella, aix铆 com Montse Tolosana, mare i responsable de fam铆lies de la p煤blica al Consell Escolar de Barcelona; critiquen que els equips docents s脿piguen qui est脿 o no vacunat i, fins i tot, en alguns centres s鈥檈nvi茂n cartes diferenciades per a cada grup d鈥檃lumnes.

Ja fa temps que han mostrat el seu descontentament davant aquesta distinci贸 entre l鈥檃lumnat 鈥搕amb茅 entre el professorat鈥 i han empr猫s mesures: queixes al Departament d鈥橢ducaci贸 i al S铆ndic de Greuges, posicionaments p煤blics o protestes

Tolosana ha aglutinat un grup de fam铆lies per animar-les a enviar queixes massivament. El Departament de Salut li ha contestat que 鈥渆l fet que s鈥檌ndiqui quarantena en alumnat i professorat no vacunats quan al grup hi ha casos positius, t茅 a veure amb la protecci贸 directa d鈥檃questes persones i no en la seva capacitat de transmissi贸鈥. Per貌 ambdues, Ca帽izar i Tolosana, recorden que els infants no s贸n un grup de risc.

En aquesta l铆nia s鈥檋a manifestat, recentment, la Societat Catalana de Pediatria (SPC). En un comunicat insisteix que la infecci贸 茅s 鈥渕ajorit脿riament lleu en la inf脿ncia鈥 i demana la 鈥減rogressiva retirada de totes les mesures de controls als centres鈥, perqu猫 consideren que les mesures vigents 鈥渢enen efectes negatius en 脿rees fonamentals dels menors, com l鈥檃prenentatge, la sociabilitat o la salut mental i emocional鈥. Arran de les queixes rebudes, i fent refer猫ncia al pronunciament del consell cient铆fic assessor del Departament de Salut 鈥搎ue conclou que la vacunaci贸 no 茅s efectiva per frenar la transmissibilitat de la variant 貌micron鈥, el S铆ndic tamb茅 demana al Departament que valori si les mesures actuals s贸n 鈥渆fectives, necess脿ries i proporcionals en relaci贸 amb el dret a l鈥檈ducaci贸 en condicions d鈥檈quitat鈥.

Precisament, des d鈥橝ssociacions Federades de Fam铆lies d鈥橝lumnes de Catalunya (aFFAC), Bel茅n Tasc贸n reivindica l鈥檈nfocament de 鈥渓a garantia del dret a l鈥檈ducaci贸 sota el principi de no discriminaci贸鈥. Consideren que els protocols posen 鈥渆n tela de judici鈥 aquest principi, amb una 鈥渧isi贸 adultoc猫ntrica鈥. 鈥淗i ha mesures m茅s restrictives a les escoles que a la societat en general, tot i que els infants no s贸n un grup de risc i solen passar la malaltia de forma lleu o asimptom脿tica鈥. Des de l鈥檃FFAC creuen que el protocol de quarantena nom茅s s鈥檋auria d鈥檃plicar si un infant dona positiu.




Autor font: Directa.cat