Setembre 6, 2021
Per Direta
233 vistes


Quan falten nom茅s dues setmanes per la mobilitzaci贸 contra l鈥檃mpliaci贸 de l鈥檃eroport del Prat, el document d鈥檕rdenaci贸 aeroportu脿ria (DORA) proposat per Aena, que s鈥檋a filtrat a premsa, recull l鈥檃llargament de la tercera pista que afecta de ple la Ricarda. L鈥檕peradora de la infraestructura, presidida per Maurici Lucena (PSC), contempla tenir-la llesta el 2029 per permetre aix铆 l鈥檈nlairament de grans aeronaus i la seva construcci贸 afectaria, explicita, 鈥渮ones de la Xarxa Natura 2000鈥, tot i que no especifica el nombre d鈥檋ect脿rees afectades. Alhora, els 1.704 milions pressupostats tamb茅 inclouen la terminal sat猫l路lit i les actuacions complement脿ries necess脿ries.

El document encara ha de passar pel Consell de Ministres espanyol, integrat pel president, vicepresidentes i ministres, cinc dels quals s贸n de Unidas Podemos, formaci贸 que ha mostrat oposici贸 al pla. Alhora, per貌, com reconeix el document d鈥橝ena, la proposta dep猫n del Pla Director, que ha de possibilitar l鈥檈xecuci贸 del DORA, i el resultat del qual dep猫n de diverses administracions com la Generalitat de Catalunya, que 茅s qui t茅 la compet猫ncia en mat猫ria d鈥檈spais naturals protegits.

Com reconeix el document d鈥橝ena, la proposta dep猫n del Pla Director, que ha de possibilitar l鈥檈xecuci贸 del DORA, i el resultat del qual dep猫n de diverses administracions com la Generalitat de Catalunya

Per貌 a m茅s, el pacte subscrit a principis d鈥檃gost entre el Govern catal脿 i l鈥檈spanyol contempla que el Pla Director s鈥檈nvi茂 a la Comissi贸 Europea (CE) per a la seva supervisi贸 i aprovaci贸, un 貌rgan que ja ha denunciat greus infraccions de la legislaci贸 mediambiental comunit脿ria al delta del Llobregat. Concretament, en una comunicaci贸 enviada el 18 de febrer de 2021 a la ministra d鈥橝fers Exteriors, Uni贸 Europea i Cooperaci贸 del govern espanyol, Arancha Gonz谩lez Laya 鈥 al contingut del qual va tenir acc茅s en exclusiva la Directa-, la CE llista de manera exhaustiva els incompliments i les inaccions de les autoritats espanyoles i catalanes relatives a la protecci贸 de la fauna i la flora deltaica. Passar pel sed脿s europeu, al marge de la resoluci贸, dificultaria complir els tempos establerts pel DORA.

Fragment de la proposta d鈥橝ena del Document de Regulaci贸 Aeroportu脿ria (DORA) |Arxiu

En relaci贸 amb la CE, per materialitzar l鈥檃llargament de la tercera pista aflora un altre entrebanc: la manca d鈥檋ect脿rees suficients al delta del Llobregat per compensar els terrenys afectats, almenys els 500 metres calculats inicialment per Aena. El DORA fa refer猫ncia a la necessitat d鈥檌ncloure en les inversions previstes 鈥渓es actuacions corresponents a les mesures compensat貌ries i dels terrenys que fos necessari adquirir鈥, 茅s a dir, el que costarien els nous terrenys per protegir o renaturalitzar que 鈥渟upleixin el valor mediambiental soscavat鈥. Per貌 la gestora aeroportu脿ria no t茅 en compte que els terrenys de compensaci贸 que va proposar en cas de destrucci贸 de la llacuna de la Ricarda coincideixen en un 70% amb els proposats per la Generalitat en resposta a les exig猫ncies de la Comissi贸 Europea pels incompliments passats, segons una presentaci贸 la primavera passada als ajuntaments del Prat, Viladecans i Gav脿.

A remolc de la filtraci贸, la Generalitat de Catalunya s鈥檋a apressat a dir que no avaluarien cap proposat que destrossi la llacuna de la Ricarda, una posici贸 que Xavi Iroz Pascual defineix com 鈥渋nacceptable, poruga i decebedora鈥. Iroz 茅s membre de Ni un pam de terra, un dels 127 col路lectius de la Plataforma Zeroport, que rebutja qualsevol ampliaci贸, afecti o no la Ricarda.

鈥溍塻 inacceptable l鈥檃fectaci贸 de la Xarxa Natura 2000, per貌 tamb茅 qualsevol espai natural o agr铆cola鈥, subratlla Iroz, qui denuncia que la Generalitat 鈥渆st脿 disposada a vendre鈥檚 el pa铆s i destrossar espais protegits, zones agr铆coles i la salut de la poblaci贸 per cedir als interessos dels lobbies i les elits econ貌miques鈥, deixant els compromisos clim脿tics en 鈥減aper mullat鈥

Aena recalca que es va sumar a la iniciativa NetZero2050, 鈥渁dquirint el comprom铆s d鈥檃rribar a zero emissions de carboni als aeroports de la xarxa el 2050, contribuint aix铆 al creixement sostenible de l鈥檃viaci贸 a Europa鈥

Ja sigui amb l鈥檃mpliaci贸 de la tercera pista o amb el refor莽ament de l鈥檃eroport de Reus i Girona, el creixement projectat per Aena de passar de 53 a 70 milions de passatgers,  suposaria una pujada del 33 % en les emissions de CO鈧 鈥搒egons el c脿lcul de l鈥檃g猫ncia p煤blica Barcelona Regional. L鈥檃ugment de contaminaci贸 entra en contradicci贸 amb els compromisos adoptats per l鈥橢stat espanyol en els Acords de Par铆s, aix铆 com amb la Llei catalana de canvi clim脿tic per combatre l鈥檈scalfament global.

Per貌 el paper ho aguanta tot. Aena dibuixa 鈥渦n model d鈥檃ctuaci贸 que permeti una conviv猫ncia sostenible, tant en el que respecta a les comunitats locals com a l鈥檈ntorn natural que ens envolta鈥 i recalca que es va sumar a la iniciativa NetZero2050, 鈥渁dquirint el comprom铆s d鈥檃rribar a zero emissions de carboni als aeroports de la xarxa el 2050, contribuint aix铆 al creixement sostenible de l鈥檃viaci贸 a Europa鈥. Iroz lamenta que Aena confi茂 les reduccions a uns hipot猫tics aven莽os tecnol貌gics en les d猫cades vinents que no s贸n realistes禄 i, per tant, l鈥檃mpliaci贸, sigui com sigui, 鈥渘o nom茅s no reduir脿 les emissions sin贸 que les augmentar脿禄, una situaci贸 芦inacceptable pol铆ticament i inassumible mediambientalment i clim脿tica鈥.

En aquesta l铆nia i amb aquest missatge han convocat la manifestaci贸 del pr貌xim 19 de setembre, que rebutja qualsevol ampliaci贸 i utilitza l鈥檈tiqueta #MenysAvionsM茅sVida per xarxes socials.




Autor font: Directa.cat