Juny 10, 2021
Per El Pratl Libertari
166 vistes


芦AENA va comprometre鈥檚 a millorar la situaci贸 mediambiental del delta si s鈥檃provava l鈥檃mpliaci贸 de l鈥檃eroport de Barcelona el 2002, per貌 les esp猫cies d鈥檃us han minvat de manera preocupant禄.

芦Les dades aportades per DEPANA comparen la realitat actual de biodiversitat al delta amb les xifres que es van comprometre a preservar les administracions i AENA si es permetia l鈥檃mpliaci贸禄.

D鈥檈n莽脿 de l鈥檃mpliaci贸  de l鈥檃eroport de Barcelona entre 2002 i 2009 la desaparici贸 d鈥檈sp猫cies d鈥檃us al delta del Llobregat ha avan莽at considerablement, malgrat el comprom铆s d鈥橝ENA de compensar els danys mediambientals d鈥檃quella ampliai贸. L鈥檈mpresa segons assenyala DEPANA ha incomplert sistem脿ticament les compensacions mediambientals a qu猫 es va comprometre amb l鈥檃provaci贸 el 1999 del Pla DIrector i la resoluci贸 de 2002 de la Declaraci贸 d鈥橧mpacte Ambiental del projecte d鈥檃mpliaci贸 de l鈥檃eroport amb la construcci贸 d鈥檜na tercera pista i de la terminal T1.

En aquell moment i per requeriment de la Comissi贸 Europea, el Ministeri de Foment va enviar un informe en qu猫 detallava les mesures compensat貌ries que es prendrien per tal que la instituci贸 europea permet茅s la construcci贸 de la tercera pista de l鈥檃eroport que afectava a la ZEPA 146 [1] (Zona d鈥橢special Protecci贸 per a les Aus) del delta del Llobregat. Aquest informe quedava recollit en la Resoluci贸 del 9 de gener de 2002, de la Secretaria General de Medi Ambient, per la qual es formula declaraci贸 d鈥檌mpacte ambiental del projecte d鈥檃mpliaci贸 de l鈥檃eroport de Barcelona, publicada el 18 de gener del mateix any al BOE [2]. Des de l鈥檈ntitat ecologista creuem oport煤 fer menci贸 p煤blica a aquest document perqu猫 posa de manifest la poca credibilitat que pot tenir AENA i tamb茅 l鈥橢stat espanyol davant de la Comissi贸 Europea.

Segons la cita directa del BOE de 18 de gener de 2002: 鈥淒espr茅s d鈥檈studiar l鈥檈mpla莽ament proposat de la tercera pista, la intersecci贸 de les aeronaus a l鈥檈spai protegit ZEPA i el comportament de les aus respecte al tr脿nsit aeri actual, s鈥檃rriba a la conclusi贸 que l鈥檃fectaci贸 de la tercera pista 茅s petita per a les poblacions d鈥檃us, podent-se compensar, i incl煤s millorar, la seva diversitat. Les estimacions de poblacions presentades a la Comissi贸, i despr茅s de l鈥檃plicaci贸 de les mesures compensat貌ries recollides a l鈥檈studi de l鈥檌mpacte ambiental, encara sent conservadores, suposen una millora respecte a la situaci贸 actual i poden aconseguir-se en un temps relativament curt, entre 4 i 5 anys.鈥

En contra del que afirma al BOE des de fa quinze anys DEPANA ha constata la disminuci贸 de moltes de les esp猫cies d鈥檃us que haurien de ser objecte d鈥檈special conservaci贸 de la ZEPA 146. Sobretot s鈥檋a detectat una preocupant caiguda en el nombre d鈥檃n脿tids migratoris i hivernants. Durant aquest temps, les diferents administracions responsables no han pres les mesures per a corregir aquesta evoluci贸.

En les dades que DEPANA presenta es mostra la comparativa entre la realitat actual i les dades entregades pel Ministeri de Foment a la Comissi贸 Europea, en qu猫 detallava com -suposadament- evolucionarien les esp猫cies que es troben al delta. Aix铆 doncs, en les taules hi apareix la situaci贸 inicial de les esp猫cies, abans de 2002; la situaci贸 a qu猫 es comprometien Foment i AENA en un termini d鈥檈ntre 4 i 5 anys, i la realitat, constatada per DEPANA, en qu猫 es pot observar la difer猫ncia entre la realitat i les falsedats presentades a la Comissi贸 per l鈥橢stat espanyol.

Les dades fan refer猫ncia a les zones m茅s pr貌ximes a l鈥檃eroport. El Remolar i la Ricarda ja tenien protecci贸, encara que la seva delimitaci贸 era menor. El Corredor Litoral no tenia protecci贸, excepte una zona de la platja, i continua sense protecci贸 integral malgrat les promeses d鈥橝ENA [3].

Tenint en compte les dades de les taules seg眉ents, DEPANA constata que:

1. AENA no ha complerts els compromisos mediambientals de l鈥檃mpliaci贸 de l鈥檃eroport de 2002.

2. El Ministeri de Foment va enviar un informe fals a la Comissi贸 Europea, ja que les previsions de xifres no s鈥檋an adaptat, en cap dels casos, a la realitat.

3. Qualsevols nova proposta d鈥檃mpliaci贸 de l鈥檃eroport de Barcelona amb promeses de compensacions mediambientals no t茅 credibilitat tenint en compte la realitat de la zona i la manca absoluta de comprom铆s amb la protecci贸 de la zona per part de les administracions i d鈥橝ENA.

TAULA 1: Evoluci贸 d鈥檈sp猫cies a la Reserva Natural Parcial El Remolar-Les Filipines [4]

Ocupa 110ha i inclou l鈥檈stany del Remolar i la maersma de les Filipines.




Autor font: Elpratllibertari.cat