Setembre 9, 2021
Per El Pratl Libertari
365 vistes


芦DEPANA i SEO/BirdLife es mostren satisfetes per la decisi贸 que ha pres l鈥檈xecutiu espanyol, que sembla que paralitza l鈥檃mpliaci贸 de l鈥檃eroport del Prat. Tot i aix貌, adverteixen que no s鈥檋a d鈥檃baixar la gu脿rdia davant de les pressions禄.

芦Ambdues organitzacions conservacionistes agraeixen el suport social rebut i adverteixen que el 鈥榥o ampliaci贸 de l鈥檃eroport鈥 茅s l鈥櫭簄ica opci贸 per salvar l鈥檈spai protegit del delta del Llobregat i no contravenir la normativa europea禄.

DEPANA i SEO/BirdLife valoren positivament l鈥檃nunci del govern espanyol sobre la paralitzaci贸 de l鈥檃eroport del Prat i adverteixen que cap pressi贸 pol铆tica hauria de posar en perill la conservaci贸 de l鈥檈spai protegit del delta del Llobregat.

De la mateixa manera, les organitzacions destaquen el suport social rebut perqu猫 no tir茅s endavant el projecte, el qual va en contra del model de desenvolupament i de futur que han de marcar les pol铆tiques d鈥檃quest pa铆s. Un model que, a m茅s de cuidar els recursos naturals, ha de garantir la conservaci贸 de la biodiversitat per assegurar un planeta just, segur i saludable.

Amb la firma de l鈥檃cord de l鈥檃mpliaci贸 a l鈥檌nici del per铆ode de vacances vacances, es pretenia passar per sobre de l鈥檕posici贸 al projecte que, a poc a poc, anava agafant for莽a. A m茅s, es parlava d鈥檜n projecte sobre el qual no s鈥檋avia arribat a con猫ixer en detall, per貌 que s铆 que anava incrementant, a mesura que passaven les setmanes, els suposats beneficis i llocs de feina que aportaria, unes dades sense contrastar i sense estar basades en cap dada de rigor鈥, opinen les organitzacions.

鈥淓l projecte suposaria un increment de les emissions, un impacte nefast sobre el Parc Agrari i els espais naturals del delta i atorgaria un pes al sector del transport que no beneficia en cap cas un canvi de model ambiental i social鈥, afegeixen.

El resultat ha estat tot el contrari

Des que es va anunciar l鈥檃cord per a l鈥檃mpliaci贸, l鈥檕posici贸 ha crescut de forma exponencial, a la vegada que s鈥檋an anat engrandint les esquerdes de l鈥檃cord, incl煤s dins dels mateixos governs. 鈥淪embla ser que l鈥櫭▁it previst de la manifestaci贸 del 19 de setembre ha provocat un terratr猫mol  entre els mateixos defensors de l鈥檃mpliaci贸, fet que posa en risc la mateixa ampliaci贸鈥, opinen les organitzacions. Tot i aix貌, DEPANA i SEO/BirdLife consideren que 茅s un moment molt delicat i que no s鈥檋a d鈥檃baixar la gu脿rdia, sobretot per les possibles pressions que puguin venir en els propers dies.

La UE est脿 vigilant i l鈥檌ncompliment de la normativa pot suposar una multa milion脿ria

Les entitats insisteixen que l鈥檃mpliaci贸 de l鈥檃eroport 茅s insostenible perqu猫 aguditzaria la situaci贸 ja desfavorable per a la conservaci贸 de l鈥檈spai natural protegit del delta del Llobregat, per al qual ja hi ha un av铆s clar d鈥橢uropa per la greu situaci贸 d鈥檃mena莽a. Un fet que DEPANA i SEO/BirdLife porten denunciant des de fa anys.

En aquest sentit, el mes de febrer passat l鈥橢stat espanyol va rebre una carta de la Comissi贸 Europea que confirmava l鈥檕bertura d鈥檜n proc茅s d鈥檌nfracci贸 per incompliment de les directives ambientals comunit脿ries al delta del Llobregat. M茅s concretament, se centra en la deficient designaci贸 de les zones de especial protecci贸 per a les aus (ZEPA) de la Xarxa Natura 2000 dins d鈥檃quest important aiguamoll. Per una banda, per la insufici猫ncia manifesta en la delimitaci贸 de les zones incloses a la ZEPA 146 delta del Llobregat  i, per l鈥檃ltra, per les defici猫ncies en la gesti贸 i protecci贸 d鈥檃questes zones, que ha provocat una evident degradaci贸 de l鈥檈spai protegit. Degradaci贸 que, segons la missiva de la CE, es vincula al conjunt d鈥檌nfraestructures executades en la zona denominada Pla Delta, aix铆 com la total deixadesa de les administracions responsables de protegir i gestionar tals espais.

A la carta se senyala de manera molt contreta l鈥檃nterior ampliaci贸 de l鈥檃eroport amb la construcci贸 de la tercera pista i la terminal T1 com actuacions determinants en el proc茅s de degradaci贸 de la ZEPA del delta del Llobregat. El document esmenta espec铆ficament una de les actuacions executades durant l鈥檃mpliaci贸: la construcci贸 de l鈥檃parcament per a taxis que donen servei a la T1. L鈥檃parcament es va construir de forma totalment arbitr脿ria, afectant al conjunt de mesures compensat貌ries que les administracions proposaven en la corresponent declaraci贸 d鈥檌mpacte ambiental. La carta estableix que aquesta actuaci贸 va ser determinant en el conjunt de mesures correctores, de manera que es va incomplir amb les obligacions plantejades a la CE perqu猫 aquesta don茅s perm铆s per a la construcci贸 de la tercera pista i de la T1. Aix铆, les autoritats van incomplir amb el proc茅s d鈥檌nvocaci贸 de les raons imperioses d鈥檌nter猫s general de primer ordre. En definitiva, la CE determina que en l鈥檃mpliaci贸 de l鈥檃eroport les administracions van actuar de manera fraudulenta i per aquest motiu han iniciat un proc茅s d鈥檌nfracci贸 que pot acabar en la condemna a l鈥橢stat i l鈥檈stabliment de sancions.

DEPANA i SEO/BirdLife conclouen que 茅s moment de deixar de volar sense rumb i comen莽ar a compensar adequadament tot el que s鈥檋a fet malament durant els 煤ltims 25 anys a l鈥檈spai natural del delta. 鈥淣o podem anar en contra dels temps, 茅s el moment d鈥檃postar per a la conservaci贸 de la biodiversitat, garantir el bon estat de salut dels recursos naturals que ens sustenten i d鈥檜na natura sana que ens permeti esmorteir l鈥檌mpacte de l鈥檃ctivitat humana gr脿cies als serveis ecosist猫mics que ens ofereix.鈥




Autor font: Elpratllibertari.cat