Novembre 22, 2020
Per CGT UAB
363 vistes


Company, companya

Si ets PDI de la UAB els darrers dies haur脿s rebut dos correus, un del vicerector de personal acad猫mic i un altre de la secci贸 sindical de CCOO a la UAB en relaci贸 a la contractaci贸 de professors/es sota la figura de 鈥渋nvestigador postdoctoral鈥. De manera for莽a curiosa, tots dos correus compartien to, excuses i assenyalaments, de tal manera que sovint s鈥檈svaeixen els l铆mits entre equip de govern i 鈥渟indicat鈥, una situaci贸 que, hist貌ricament, quan ha succe茂t no ha sigut mai beneficiosa pels treballadors/es. Per sort, hi ha m茅s sindicats a la UAB.

Com que ens hem sentit interpel路lats/des directament pels dos correus, els responem conjuntament amb arguments estructurats per punts. Ho fem des del convenciment que una instituci贸 p煤blica com la UAB ha de ser escrupolosa en el compliment de les lleis laborals i, en especial, amb aquells preceptes que fixen els drets dels seus treballadors/es. Uns preceptes que, a m茅s, en el cas que ens ocupen, tamb茅 van adre莽ats a garantir la qualitat de la recerca i la doc猫ncia a la UAB, dos valors que el propi Equip de Govern hauria de defensar sempre.

Punt previ. Des de CGT UAB ja vam fer p煤blica [veure enlla莽] la nostra posici贸 sobre la proposta que l鈥橢quip de Govern feia en relaci贸 els contractes postdoctorals de cap铆tol I. Una proposta que essencialment demanava un proc茅s d鈥檈stabilitzaci贸 com a forma de resoldre les greus irregularitats actuals. Si altres sindicats o l鈥檃ssemblea de postdocs de la UAB han arribat a conclusions similars a les nostres, ho han fet fruit de processos aut貌noms de reflexi贸. Qualsevol insinuaci贸 en un altre sentit 茅s pr貌pia de qui no pot acceptar que les persones, per elles mateixes, s鈥檕rganitzin i prenguin les decisions que considerin apropiades en cada moment.

Punt 1. Com hem dit sempre des de fa temps, tant a les meses negociadores, al Comit猫 d鈥檈mpresa del PDI, com en assemblees i comunicats, els contractes d鈥檌nvestigadors postdoctorals s贸n contractes de formaci贸 per decisi贸 de la pr貌pia UAB, en aplicaci贸 de l鈥檃rt. 22 de la Llei 14/2011 de la Ci猫ncia. Aix貌 茅s fruit de la pol铆tica de l鈥橢quip de Govern, que fa anys va decidir canviar uns contractes postdoctorals d鈥檕bra i servei efectuats amb finalitats docents per aquest tipus per tal d鈥檈vitar possibles sancions judicials per contractaci贸 fraudulenta de professorat.

Punt 2. La contractaci贸 actual de professorat amb contractes d鈥檌nvestigador postdoctoral a l鈥檈mpara de l鈥檃rt 22 de la Llei de la Ci猫ncia 茅s irregular en diversos aspectes:

  • En la dedicaci贸 docent. L鈥檃rt. 22e de la llei especifica clarament que la dedicaci贸 docent m脿xima 茅s de 80 hores (8 cr猫dits) en comptes dels 18 cr猫dits que els assignava la UAB fins ara. Aix铆 ho hem estat comunicant a l鈥橢quip de Govern des de fa anys i, concretament, el mes de juny passat vam demanar al vicerector una negociaci贸 al respecte. En cap moment, en la proposta d鈥檃cord que va facilitar al comit猫 d鈥檈mpresa a finals de maig de 2020 contemplava adequar la dedicaci贸 docent dels i les professores amb aquest tipus contractual als l铆mits legals. Finalment, en la seva instrucci贸 del 6 de juliol el vicerector reconeix aquest fet.
  • En el salari. L鈥檃rt. 22d especifica que la retribuci贸 d鈥檃quest tipus de contractes no pot ser inferior a la del personal investigador que realitzi activitats an脿logues. El mateix mes de juny de 2019 des de CGT vam fer notar a l鈥橢quip de Govern que el salari a inicis del curs 2019/2020 per als i les postdocs de cap铆tol I era inferior als del Personal Investigador en Formaci贸 de 4rt any, un salari que venia fixat per l鈥橢PIF. La resposta de l鈥檈quip de govern ha sigut extremadament lenta (ha necessitat un curs) i clarament insuficient. S鈥檋a dedicat a apujar el salari el just per no pagar a un investigador/a doctor/a per sota d鈥檜n investigador/a predoctoral i n鈥檋a traslladat una part del cost als departaments. Amb tot, l鈥檌ncrement plantejat queda clarament per sota les retribucions d鈥檃ltres contractes de la mateixa tipologia a la mateixa UAB (per exemple, Juan de la Cierva i Beatriu de Pin贸s), amb salaris clarament superiors. Aquest fet suposa una segona vulneraci贸 clara de la llei.
  • En la tipologia de contracte. En juny del 2019 vam exposar una s猫rie d鈥檌rregularitats en l鈥櫭簊 de contractes de pr脿ctiques per investigadors/res postdoctorals. El Vicerector ha informat que els postdocs de Cap铆tol I passaran a obra i servei, per貌, amb el requisit d鈥檈star vinculats a projectes de recerca. Ens preocupa que alguns investigadors postdoctorals no tinguin la possibilitat de vincular-se a projectes de recerca de cara al setembre i, com a conseq眉猫ncia, no es puguin renovar els seus contractes.

Punt 3. D鈥檃quests fet s鈥檋a anat informant clarament a l鈥檈quip de govern, per part de CGT entre d鈥檃ltres. A fi de poder fer factible l鈥檃dequaci贸 dels contractes a la normativa legal aplicable, i sent conscients de les limitacions pressupost脿ries que travessa la Universitat, hem proposat reiteradament a l鈥橢quip de Govern i, en especial, al vicerector de personal acad猫mic, fixar un per铆ode transitori orientat a la progressiva estabilitzaci贸 de les places afectades. Entenem que aquestes places actualment cobreixen 18 cr猫dits de doc猫ncia (i de vegades m茅s) i, per tant, tenen un arrelament a les necessitats docents dels diferents departaments. En el marc d鈥檃quest proc茅s, s鈥檋aurien pogut cercar situacions transit貌ries pel que fa a les condicions salarials i de dedicaci贸. La resposta de l鈥橢quip de Govern sempre ha sigut negativa i, de fet, mai han volgut analitzar quantes i quines places es podrien estabilitzar anualment en els propers 4 anys i quin cost hauria suposat per a la UAB.

Punt 4. Observem amb preocupaci贸 que el vicerector de personal acad猫mic en cap moment garanteix la continu茂tat pel curs vinent de totes i tots els postdocs de cap铆tol I contractats aquest curs. Tampoc es compromet a mantenir m茅s enll脿 de l鈥檃gost de 2021 aquells contractes que es realitzin pel proper curs. Per compensar la reducci贸 docent dels investigadors postdoctorals de 180 a 80 hores docents, es preveu incrementar la dotaci贸 de plantilla B dels departaments afectats. Aquesta dotaci贸 est脿 prevista nomes per al curs 2020-2021, per貌, perjudicant la renovaci贸 dels contractes dels postdocs cara als cursos vinents.

Punt 5. La funci贸 de tot sindicat hauria de ser la defensa dels interessos dels i les treballadores. Per aquesta ra贸 la CGT no podia acceptar, com exigia la UAB, que amb la seva signatura legalitz茅s desenes de situacions de precarietat en clara vulneraci贸 de la llei, privant aix铆 qualsevol opci贸 de reclamaci贸 legal per part de les persones que l鈥檈stan patint. No tenim cap aspiraci贸 de formar part de cap Equip de Govern de la UAB i, per tant, ens sentim amb les mans lliures de seguir defensant els interessos dels i les treballadores.

Punt 6. Analitzarem totes les accions possibles, legals i sindicals, per frenar aquest xantatge cap els i les professores amb contractes postdoctorals de cap铆tol I.

Secci贸 sindical de la CGT a la UAB




Autor font: Cgtuab.wordpress.com