Octubre 5, 2021
Per Nord-Estl Libertari
176 vistes


Cient铆fics alerten del “seri贸s impacte” dels creuers en el medi ambient i la salut humana 

Investigadors de la UdG, d’Exeter i de l’Institut de Turisme de Cro脿cia reclamen una “regulaci贸 efectiva” 

Aquests perills inclouen la propagaci贸 de malalties infeccioses, com els brots de covid-19, “脿mpliament descrits en diferents creuers durant la pand猫mia” 

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Girona (Giron猫s, comtat de Girona) 05/10/2021.- Segons un despatx de l’Ag猫ncia Catalana de Not铆cies, els creuers tenen un “seri贸s impacte” en el medi ambient i en la salut humana i caldria una regulaci贸 “efectiva“. Aquesta 茅s una de les principals conclusions d’un article cient铆fic publicat per investigadors de la Universitat de Girona (UdG), la Universitat d’Exeter al Regne Unit i l’Institut de Turisme de Cro脿cia a la revista Marine Pollution Bulletin. En aquest estudi, a m茅s, els cient铆fics alerten que aquest impacte 茅s “creixent i continuat” i que posa en joc “la qualitat de l’aire, l’aigua i el s貌l, que es malmeten els h脿bitats i zones fr脿gils“, a banda de tenir efectes en la vida salvatge. 

L’article cient铆fic constata que el turisme de creuers 茅s una “font potencial de riscos f铆sics i mentals per a la salut de passatgers i de la tripulaci贸, aix铆 com per a les persones que resideixen prop dels ports o les que treballen a les drassanes“. Aquests perills inclouen la propagaci贸 de malalties infeccioses, com els brots de covid-19, “脿mpliament descrits en diferents creuers durant la pand猫mia“. 

La recerca ha recollit informaci贸 d’uns 200 articles cient铆fics previs, duts a terme en diferents mars i oceans del planeta. L’investigador de la UdG Josep Lloret –que lidera la investigaci贸– destaca que “la majoria d’estudis havien tractat aspectes a茂llats dels impactes, mentre que aquesta recerca 茅s la m茅s completa fins ara, i combina diferents aspectes per tenir una visi贸 integral sobre la problem脿tica ambiental i de salut p煤blica associada als creuers“, afegeix. En relaci贸 a aix貌, el bi貌leg mar铆 considera que “cal una legislaci贸 global per minimitzar els perills tant pels nostres oceans com per la nostra salut“. 

Per la seva banda, l’epidemi貌loga de l’Escola de Medicina de la Universitat d’Exeter i coautora de l’article, Lora Fleming, afirma que “el turisme de creuers s’estava expandint r脿pidament abans de la pand猫mia” de covid-19. “La nostra investigaci贸 demostra que els creuers provoquen impactes importants sobre el medi ambient i la salut i el benestar de les persones i cal fer un seguiment d’aquesta activitat per obtenir dades m茅s robustes que ens mostrin la imatge real d’aquests perills“, subratlla. 

Segons Fleming, a m茅s, “sense noves normes estandarditzades nacionals i internacionals aplicades de manera estricte 茅s probable que la ind煤stria dels creuers continu茂 provocant greus amenaces per a la salut i el medi ambient“. D’altra banda, l’estudi recull informaci贸 sobre el paper “significatiu” dels creuers en l’escalfament global del planeta en relaci贸 a les emissions de di貌xid de carboni: la petjada de carboni d’un gran creuer al dia pot arribar a ser superior al de 12.000 cotxes. 

Segons els investigadors, “els passatgers d’un creuer de set dies per l’Ant脿rtic poden produir les mateixes emissions de CO2 com la mitjana d’un ciutad脿 europeu al llarg d’un any“. 

A la Mediterr脿nia, afegeixen, s’estima que les emissions de CO2 dels creuers i ferris representen un 10% del global de les emissions produ茂des per tots els vaixells que naveguen per la mar. S’estima que el consum d’energia per passar la nit a un creuer 茅s dotze vegades superior a la de pernoctar en un hotel en terra ferma. El metge i professor de la Facultat de Medicina de la UdG Joan San assenyala, a m茅s, que “la petjada de CO2 d’un gran creuer 茅s un nou escull per a la salut i el benestar de les persones de dins i fora el vaixell“. 

Dades sobre els residus generats  

L’estudi publicat tamb茅 inclou dades sobre residus. Un creuer de 2.700 passatgers pot generar un volum diari d’una tona d’escombraries. “Tot i que els creuers representen un petit percentatge de la ind煤stria mundial del transport mar铆tim, s’estima que al voltant del 24% de tots els residus s’atribueixen a aquest sector“, afirmen els cient铆fics. 




Autor font: Nordestllibertari.blogspot.com