Maig 28, 2021
Per Direta
207 vistes


A principis dels anys 90 va sorgir al Canad脿 les primeres celebracions del que es va anomenar Mad Pride (orgull boig). Seguint l鈥檈xemple de les desfilades que els col路lectius i l鈥檃ctivisme LGBTI organitzava amb cada cop m茅s ress貌 popular, tot fent de la visibilitzaci贸 festiva una forma de lluita contra els estigmes, les pioneres del moviment van ser persones provinents del corrent conegut com 鈥渟upervivents de la psiquiatria鈥, sorgit als Estats Units a finals dels anys 70, que aplega grups de pacients de l鈥櫭爉bit de la salut mental que van veure la necessitat d鈥檕rganitzar-se davant d鈥檜n sistema psiqui脿tric que veien hostil i patologitzador. De fet, la primera caravana del Mad Pride va tenir lloc el 18 de setembre de 1993 a Toronto, sota la denominaci贸 espec铆fica de Psychiatric Survivor Pride Day (Dia de l鈥檕rgull del supervivent psiqui脿tric), i va ser impulsada pel col路lectiu de persones diagnosticades de transtorns mentals contra la pol铆tica del sistema sanitari d鈥檈nviar-les a viure a una zona residencial espec铆fica de la ciutat, Parkdale, que el col路lectiu d鈥檃fectades entenia com un gueto excloent.

Limitada durant m茅s de dues d猫cades al Canad脿 i a la Gran Bretanya, on tamb茅 existia un moviment d鈥檈xpacients prou organitzat, avui la celebraci贸 Dia de l鈥橭rgull Boig ja se celebra amb desfilades i activitats diverses a llocs com Sud-脿frica, Brasil, B猫lgica, Alemanya, Ghana, It脿lia, Argentina o Xile, en una data fluctuant entre els mesos de maig i juny. Als Pa茂sos Catalans hi aterra l鈥檃ny 2018, amb una cavalcada festiva al voltant de la pla莽a Catalunya de Barcelona (coincidint amb activitats similars en les principals ciutats de l鈥橢stat espanyol, amb un esl貌gan del tot eloq眉ent, 鈥淓l orgullo lo cura鈥), amb la intenci贸 de fer sortir la paraula 鈥渂oig鈥 dels armaris del pol铆ticament correcte i subvertir-ne d鈥檃questa manera l鈥檈fecte pejoratiu. 鈥淪obre la base de la defensa del dret a ser diferent i des de la cerca de l鈥檈mpoderament comunitari dels bojos i les boges鈥 el 鈥渕oviment el moviment de l鈥欌橭rgull boig鈥 implica valorar com alguna cosa distintiva i positiva el fet de ser, estar i tornar-se boig o boja鈥, s鈥檃punta des del nucli impulsor de la festa, que des de l鈥檌nici ha estat gestada per diversos col路lectius que treballen en aquest 脿mbit, com la Federaci贸 Veus o Activament.

Despr茅s d鈥檜na edici贸 del 2020 obligadament alterada per la circumst脿ncia epid猫mica, que es va haver de limitar a la difusi贸 d鈥檜n manifest a trav茅s d鈥檜n v铆deo, aquest 2020 l鈥橭rgull Boig recupera certa presencialitat a Barcelona el pr貌xim diumenge, 30 de maig. Certa perqu猫 les limitacions epid猫miques impediran fer un nou acte multitudinari i itinerant al carrer i perqu猫 l鈥檃ctivitat es concentrar脿 al recinte de l鈥檃ntiga factoria Fabra i Coats, al barri de Sant Andreu. A m茅s, tot i que les activitats es duran a terme presencialment, des del nucli organitzador es fa una crida al p煤blic general a no assistir-hi, ja que l鈥檃forament est脿 limitat i ja est脿 cobert, i si, en canvi, a seguir l鈥檃cte i participar-hi interactivament mitjan莽ant la retransmissi贸 que se鈥檔 far脿 a trav茅s de Facebook i YouTube.

Com ha estat tradici贸 des de l鈥檃ny 2018, la festa de l鈥橭rgull Boig d鈥檈nguany inclour脿 la lectura d鈥檜n manifest, que en guany a la cita barcelonina anir脿 a c脿rrec de la compositora i cantautora Clara Penya. El document d鈥檃quest any reivindica, com 茅s tradici贸, el dret a reivindicar-nos com a persones boges, contra-normatives, neuro-divergents i psico-diverses鈥 i posa 鈥渆n valor la bogeria com a experi猫ncia, una m茅s entre aquelles que s贸n part de la humanitat鈥, ja que 鈥渆l nostre patiment ps铆quic i les nostres viv猫ncies ens atorguen un saber i una veritat pr貌pies, que s贸n l鈥檈xpressi贸 de biografies 煤niques i singulars鈥.

El document denuncia igualment 鈥渦n sistema caduc i violent que ens vol a茂llades, explotades, excloses i sense voluntat per resistir-nos. Un sistema que ens deixa sense feina, sense llar, sense futur, que ens criminalitza, que patologitza el nostre patiment, que ens tanca, que ens nega la capacitat jur铆dica i que vulnera els nostres drets鈥; es reivindica l鈥檕rgull boig com 鈥渦na lluita interseccional, en la qual totes aquelles minories oprimides hist貌ricament, hi seran benvingudes鈥; es rebutja 鈥渓鈥檋egemonia del discurs biologicista-suprematista, amb teories gen猫tiques鈥 que 鈥渄eixa en segon pla les condicions prec脿ries d鈥檈xist猫ncia i les vulneracions de drets que s贸n la veritable arrel dels nostres malestars鈥; es reclama 鈥渓a inclusi贸 social, la lluita contra les opressions, la defensa dels drets, i l鈥檃tenci贸 als malestars emocionals de maneres m茅s assertives i emp脿tiques, lluny dels maltractes i els estigmes quotidians, que s贸n fonts inesgotables de patiment innecessari鈥; es posiciona 鈥渃ontra totes les formes de tractes inhumans, cruels i degradants que rebem per part de la instituci贸 psiqui脿trica鈥 i s鈥檈xigeix a les administracions canvis legislatius que propiciin l鈥檈rradicaci贸 de pr脿ctiques com els ingressos no voluntaris, la medicaci贸 for莽osa, les contencions mec脿niques o qu铆miques, l鈥檈lectroxoc i les tuteles i altres formes de limitaci贸 jur铆diques que afecten persones tractades en l鈥櫭爉bit de la salut mental.

Despr茅s de la difusi贸 del manifest, s鈥檋a programat una sessi贸 de 鈥渕icro boig鈥 en que s鈥檋i espera la participaci贸 de representants de disciplines diverses, des d鈥檃ctuacions musicals (Javi Jare帽o, Rub茅n, Nana Horus, Llu铆s Paloma, Laura Jare帽o o Franthoide), raps貌dia (Princesa Inca) i contacontes (Mikaela). Tamb茅 s鈥檋i inclour脿 l鈥檈ntrega de premis d鈥檜n concurs literari i el final de festa 茅s previst que corri a c脿rrec de la Colla del Drac del Poblenou.

A Val猫ncia, al seu torn, tamb茅 s鈥檋a convocat un acte per commemorar l鈥檕rgull boig dem脿 dissabte, 29 de maig, a l鈥檈spai cultural La Casa de Patraix, a partir de les 11 del mat铆. S鈥檋i ha programat una taula rodona, degustaci贸 de tapes, lectures de poemes, concerts i micr貌fon obert.




Autor font: Directa.cat