Juny 9, 2021
Per Direta
85 vistes


Volem ser una alternativa a les grans plataformes com Glovo, Stuart, Deliveroo, Just Eat o Uber Eats, amb un tipus d鈥檕rganitzaci贸 cooperativa, assemble脿ria i horitzontal que garanteix els drets laborals i sindicals de les treballadores, practica un model de transport i distribuci贸 de mercaderies basat en la mobilitat sostenible i el respecte al medi ambient i aplica una filosofia de consum conscient i responsable centrada en el suport al comer莽 just i de proximitat鈥. Amb aquesta declaraci贸 d鈥檌ntencions, N煤ria Soto fa un resum dels principals valors i objectius de Mensakas, una de les cooperatives de bicimissatgeria formades els darrers anys arreu dels Pa茂sos Catalans i l鈥橢stat espanyol.

El govern espanyol va aprovar l鈥11 de maig de 2021 el decret conegut com a 鈥渓lei de riders鈥, que estableix que les repartidores de les plataformes han de ser treballadores assalariades

Ambici a Badalona, Coop de Pedal a Matar贸, La S脿rria a Sabadell, Les Mercedes a Barcelona, Mbici a Manresa, Rodant a Val猫ncia, Botxo Riders a Bilbao, La P谩jara a Madrid o Z谩mpate Zaragoza a la capital aragonesa, s贸n nom茅s alguns exemples de l鈥檈sclat del cooperativisme en el sector com a resposta al model predominant d鈥檈conomia sota demanda, basada en el concepte de satisfer la demanda de les consumidores a partir de la creaci贸 de b茅ns i serveis amb caracter铆stiques determinades pr猫viament com a necess脿ries per als diferents agents econ貌mics. Aquestes empreses multinacionals de repartiment es basen en l鈥櫭簊 de la tecnologia per operar i fan servir falses treballadores aut貌nomes, segons la sent猫ncia ferma del Tribunal Suprem de setembre de 2020. Va ser un punt d鈥檌nflexi贸 jur铆dic, i fins ara ja s贸n 43 les sent猫ncies favorables a les treballadores per nom茅s dues en contra. A m茅s, el govern espanyol va aprovar l鈥11 de maig de 2021 el decret conegut com a 鈥渓lei de riders鈥, que estableix que les repartidores de les plataformes han de ser treballadores assalariades i no pas en r猫gim aut貌nom.

Bicimissatgeria en equip

Soto 茅s una antiga repartidora de Deliveroo 鈥損lataforma de servei de menjar a domicili fundada l鈥檃ny 2013 a Anglaterra per l鈥檈mpresari nord-americ脿 William Shu鈥, i s貌cia i cofundadora de Mensakas, constitu茂da l鈥檃ny 2018 per 鈥渇alses aut貌nomes desconnectades de les grans plataformes per haver reivindicat els seus drets laborals per mitj脿 de l鈥檕rganitzaci贸 de diverses vagues i autoorganitzades amb la plataforma sindical Riders x Derechos鈥. Vol posar en relleu les difer猫ncies existents entre les condicions de treball de les riders a les cooperatives i a les grans plataformes de repartiment. 鈥淎 Deliveroo, Stuart, Just Eat o Glovo 鈥揺mpresa creada l鈥檃ny 2015 per l鈥檈mprenedor barcelon铆 Oscar Pierre a partir d鈥檜na start-up, 茅s a dir, una empresa emergent, presentada a Barcelona Activa i avui tamb茅 present a l鈥橢stat franc猫s, It脿lia o Argentina鈥, cobres per comanda realitzada, fet que genera molta pressi贸 a les treballadores, amb m茅s risc de patir accidents, entre altres conseq眉猫ncies negatives com un exc茅s de rotaci贸 de plantilla, alienaci贸 o individualisme鈥, afegeix.

鈥淣osaltres prioritzem la persona abans que el capital, som una empresa sense 脿nim de lucre que reinverteix els beneficis en la mateixa cooperativa鈥, detalla Soto, i ho valoren de la mateixa manera Manu i Kiko, els dos socis de Coop de Pedal. Per Ariadna Serra i David Estop, s貌cies de Les Mercedes i La S脿rria, respectivament, cal promoure el comer莽 just i el consum conscient i responsable de productes locals i de temporada. Per totes les veus consultades, aix貌 passa tamb茅 per impulsar una distribuci贸 sostenible i respectuosa amb el medi ambient i amb la feina de totes, sobretot de les repartidores. En aquest sentit, des de Coop de Pedal defensen el benestar de les treballadores i reivindiquen l鈥檕fici de la missatgeria amb bicicleta. 鈥淣o ens identifiquem amb els riders. A les grans plataformes, m鈥檋avia de connectar (treballar, en l鈥檃rgot dels riders) amb l鈥檜suari d鈥檜na altra persona鈥, comenta Kiko. Totes les entrevistades encara recorden que un glover (sobrenom que reben les repartidores de Glovo), que treballava d鈥檃questa manera, va patir un accident mortal el 30 de maig de 2019 a Barcelona.

A difer猫ncia de les grans plataformes, on les repartidores duen la c脿rrega a l鈥檈squena, totes les cooperatives de bicimissatgeria fan servir bicicletes de c脿rrega, algunes d鈥檈lles amb bateria el猫ctrica

A difer猫ncia de les grans plataformes, on les repartidores duen la c脿rrega a l鈥檈squena, totes les cooperatives de bicimissatgeria fan servir bicicletes de c脿rrega, algunes d鈥檈lles amb bateria el猫ctrica 鈥減er poder transportar molt de pes i facilitar l鈥檃cc茅s a l鈥檕fici de la bicimissatgeria a totes les persones, no nom茅s a homes joves amb una elevada capacitat f铆sica鈥, apunta Serra, que considera que cal introduir la perspectiva de g猫nere en un ofici 鈥渕olt masculinitzat鈥. D鈥檃cord amb aquesta filosofia, cinc dones s鈥檈ncarreguen del repartiment i de totes les tasques que comporta el servei de missatgeria de Les Mercedes. D鈥檃ltra banda, i com a valors afegits inexistents a les grans plataformes de repartiment, les treballadores de Mensakas reben formaci贸 en prevenci贸 de riscos laborals, a Coop de Pedal s鈥檕fereix formaci贸 en mec脿nica de bicicletes per a menors migrants no acompanyats i a Les Mercedes fan formaci贸 per a poblaci贸 activa femenina en situaci贸 d鈥檃tur. A m茅s, totes treballen la missatgeria d鈥欌溍簂tim quil貌metre鈥, que consisteix a fer amb la bicicleta l鈥櫭簂tim tram del repartiment de les comandes arribades d鈥檃ltres punts en transport convencional.


D猫cades d鈥檈xperi猫ncia

Moltes d鈥檃questes cooperatives tenen com a referent la traject貌ria de Tr猫vol, societat cooperativa limitada de bicimissatgeria pionera a Catalunya. 鈥淣osaltres ja treball脿vem l鈥檈conomia social i solid脿ria abans que es popularitz茅s el concepte鈥, assegura Eduard Sabadell, una de les persones s貌cies de Tr猫vol, fundada l鈥檃ny 1984 i que el 1992 va apostar per la mobilitat sostenible amb l鈥櫭簊 de les bicicletes convencionals o mec脿niques per als repartiments. 鈥淎quelles persones que van formar Tr猫vol, acomiadades de Mensajeros Radio per defensar els seus drets laborals, ja lluitaven per unes condicions de treball dignes per mitj脿 de l鈥檃utogesti贸鈥, reflexiona Sabadell, qui opina que 鈥渜ueda tot per fer, per貌 el fet de resistir durant aquest temps ja 茅s prou engrescador per seguir endavant鈥. Valora positivament les iniciatives sorgides els darrers anys, com Mensakas, i espera que en surtin moltes m茅s, 鈥減er貌 el que no ens agrada tant 茅s que tamb茅 vagin sorgint altres models empresarials explotadors dels treballadors鈥, afegeix.

Bicimissatgeria en equip
Entrega de productes a l鈥橝teneu l鈥橢ngranatge del barri de la Marina |Arxiu

D鈥檃ltra banda, i tot i que el primer client de la sabadellenca La S脿rria ha estat El Rodal, una ecobotiga cooperativa del Vall猫s Occidental, altres cooperatives de treball i de consum assumeixen o fan servir altres sistemes de repartiment. Coopmercat, Hortec, Qu猫viure o Frescoop s贸n algunes de les m茅s conegudes a l鈥櫭爎ea metropolitana de Barcelona, per貌 n鈥檋i ha d鈥檃ltres m茅s petites que abasten una 脿rea geogr脿fica m茅s redu茂da, com Keras Buti, cooperativa de consum per a la distribuci贸 i venda de productes agroecol貌gics i de proximitat, produ茂ts al Parc Agrari del Baix Llobregat i distribu茂ts a l鈥橦ospitalet de Llobregat i al barcelon铆 barri de la Marina de Port. Keras Buti aposta per un model de 鈥渃onsum conscient i responsable d鈥檃liments agroecol貌gics que beneficia el medi ambient i la salut de totes i t茅 cura que la pagesia productora d鈥檃quests aliments treballi en condicions laborals dignes鈥. Respecte al present i el futur immediat del repartiment a domicili, Ra煤l Rodr铆guez i la resta de s貌cies de Keras Buti estan conven莽udes que 鈥渓鈥檈ntrega de comandes passa pel treball associat, cooperatiu i d鈥檌ntercooperaci贸, si no volem que ens passin per sobre les grans multinacionals que exploten les treballadores m茅s vulnerables鈥.




Autor font: Directa.cat