Desembre 6, 2021
Per Nord-Estl Libertari
159 vistes


Augmenta l’oposici贸 al trasllat de l’estaci贸 de tren del centre de Figueres 

L’associaci贸 Promoci贸 pel Transport P煤blic se suma a Iaeden i el Col路legi d’Arquitectes i defensa que l’equipament ha d’estar al centre 

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Figueres (la Garriga, Alt Empord脿, comtat de Besal煤) 06/12/2021.- Llegim al Diari de Girona que l’opci贸 de traslladar l’estaci贸 de tren convencional del centre de Figueres a Vilafant (la Garriga, Alt Empord脿, comtat de Besal煤), amb la del TAV, tal com est脿 contemplat en l’aprovaci贸 inicial del Ppla d’Ordenaci贸 Urbana Municipal (POUM) i que ha rebut 250.000 euros del pressupost de l’Estat, continua generant rebuig, amb cada cop m茅s entitats que defensen que cal mantenir aquesta infraestructura al centre la ciutat.  

L’associaci贸 Promoci贸 del Transport P煤blic (PTP) ha estat la 煤ltima a sumar-s’hi a la petici贸 perqu猫 l’estaci贸 es mantingui al centre de la ciutat, tal com demanen el Col路legi d’Arquitectes i la Iaeden. Des de l’entitat defensen que l’actual model 茅s m茅s sostenible i aposten per un soterrament 芦en trinxera禄, 茅s a dir, amb la via a un nivell inferior que el carrer per貌 cobrint nom茅s els passos a nivell. 

En primer lloc, des de Promoci贸 del Transport P煤blic consideren 芦inadmissible禄 la previsi贸 de trasllat, perqu猫 ho qualifiquen com 芦una agressi贸 contra el model de transport que m茅s aporta a la mobilitat sostenible禄 i t茅 芦un menor impacte ambiental禄. En aquest sentit, recorden que un 60% dels usuaris de l’estaci贸 urbana hi accedeixen a peu, de manera que, si es trasllada, 芦no els resultar脿 tan atractiu haver d’agafar un autob煤s d’enlla莽禄. A m茅s, diuen que una estaci贸 al centre permet un acc茅s 芦c貌mode amb origen o dest铆 a les de les poblacions m茅s properes禄. Aix貌, tal com ha defensat tamb茅 el Col路legi d’Arquitectes, contribueix a la dinamitzaci贸 econ貌mica de la ciutat i a la vertebraci贸 del territori. 

Tamb茅 apunten, en segon lloc, que traslladar l’estaci贸 a Vilafant 芦obliga a construir una nova variant que inclou un t煤nel a la zona del Castell, un viaducte per salvar el desnivell amb la zona agr铆cola i diverses obres de f脿brica per superar diverses carreteres i travessar zones inundables禄.  

A m茅s, afegeixen que s’haur脿 d’ampliar l’estaci贸 de Vilafant per acollir les circulacions de la l铆nia de Portbou i els estacionaments i les rotacions de material que ara es fan a l’estaci贸 urbana de Figueres. 

Tot i aix貌, en el que s铆 que coincideixen totes les parts 茅s que cal eliminar la barrera de les vies i els passos a nivell. Per aix貌, Promoci贸 del Transport P煤blic, el Col路legi d’Arquitectes i Iaeden aposten pel soterrament o el soterrament 芦en trinxera禄. 

La PTP, igual que les altres entitats, apunta que aquesta opci贸 tindria menys impacte ambiental i paisatg铆stic. Tot i aix貌, adverteix que hi ha m茅s elements a tenir en compte a l’hora de plantejar traslladar l’estaci贸. En aquest sentit, assenyalen que tots els antecedents d’estacions c猫ntriques a la perif猫ria han comportat 芦una p猫rdua molt significativa de viatgers禄. Per exemple, expliquen que XiX贸n (Ast煤ries) va perdre un mili贸 de passatgers l’any o que Salou (Tarragon猫s) va passar de 600.000 a 123.000.  

Aquest debat ja es va posar sobre la taula en el moment que es plantejava l’estaci贸 del TAV a ponent de la ciutat. 芦Trasllats d’aquests tipus s贸n una absoluta anomalia en l’脿mbit europeu, on el que s’intenta 茅s precisament acostar el tren al centre de les ciutats禄, apunten des de l’associaci贸. 

La defensa de l’estaci贸 del centre de Figueres ha sorgit arran de l’aprovaci贸 inicial POUM, al juliol. L’avan莽 del pla preveia el soterrament en trinxera de la l铆nia i mantenir l’estaci贸 al centre. Per貌 al POUM aprovat, en canvi, contempla la reserva de terreny per al bypass ferroviari aprovat pel Ministeri de Foment del Govern espanyol que preveu una estaci贸 al nord de la ciutat. Tamb茅 inclou la supressi贸 de les vies del tren al centre per si finalment s’acaba duent a terme. 

Disposats a accions legals 

La PTP ja va donar suport a les al路legacions presentades per la Iaeden en la fase inicial de la tramitaci贸 del POUM i ara adverteixen que emprendran 芦totes les accions legals禄 al seu abast en el tr脿mit d’aprovaci贸 definitiva per impedir que es faci realitat un projecte que comporta 芦una p猫rdua de connectivitat ferrovi脿ria禄, i treballar脿 amb els grups i entitats del territori per tal d’impulsar una resposta social 芦contra aquesta proposta regressiva禄. 

Iaeden recordava dijous que fa m茅s de quinze anys que estan defensant 芦l’alternativa del soterrament i la necessitat de preservar i potenciar la l铆nia de Portbou禄. 

Mentrestant, la delegaci贸 de l’Alt Empord脿 del Col路legi d’Arquitectes de Catalunya acull una exposici贸 sobre el POUM i ha generat debat sobre el document, tot defensant que 茅s 芦vital禄 mantenir l’estaci贸 al centre de Figueres. 




Autor font: Nordestllibertari.blogspot.com