Juliol 30, 2021
Per El Pratl Libertari
160 vistes


芦Les compensacions per les p猫rdues dels terrenys protegits del Delta del Llobregat no arriben al 60% dels espais naturals que es veuran afectats per l鈥檃mpliaci贸 de la tercera pista. A m茅s, els 70% dels terrenys compensatoris coincideixen amb els que ja preveia protegir la Generalitat fa 15 anys禄.

Aena es troba collada per Brussel路les. Sap que ha d鈥檃postar per dues l铆nies b脿siques si vol conv猫ncer a Europa. En primer lloc ha d鈥檃complir amb la Directiva d鈥橦脿bitats europea que diu que un espai natural es pot alterar si s鈥檃l路leguen 鈥渃onsideracions relacionades amb la salut humana i la seguretat p煤blica, o relatives a conseq眉猫ncies positives de primordial import脿ncia per al medi ambient, o b茅, pr猫via consulta a la Comissi贸, altres raons imperioses d鈥檌nter猫s p煤blic de primer ordre鈥. En aquest sentit AENA ha jugat les seves cartes afirmant que l鈥檃mpliaci贸 de l鈥檃eroport suposa un inter猫s p煤blic de primer ordre per a poder crear un hub internacional (centre de connexi贸 de vols) que afavoriria el progr茅s territorial.

En segon lloc es troba la necessitat d鈥檜na compensaci贸 que superi el valor del territori perdut amb l鈥檃mpliaci贸 de la tercera pista. En aquest sentit, AENA va proposar inicialment multiplicar-lo per 10: 茅s a dir, el territori compensatori sumaria m茅s de 270 hect脿rees, tot i que segons afirmacions m茅s recents de Maurici Lucena (president d鈥橝ENA), la proposta del gestor aeroportuari a dia d鈥檃vui arriba fins a les 280 hect脿rees de terreny protegit.

Aquest segon aspecte no deixa de ser controvertit. AENA diu que compensar脿 multiplicant per 10 les zones afectades, per貌 generalment no especifica que es refereix nom茅s a zones considerades d鈥檌nter猫s comunitari. La realitat 茅s que l鈥檃llargament de les pistes afectaria a 47 hect脿rees de zones protegides per Xarxa Natura 2000, fet que AENA coneix per貌 que no valora a nivell de efectes compensatoris, contemplant nom茅s les hect脿rees d鈥檌nter猫s comunitari: 鈥淪贸n aquestes les que multiplicarem per deu鈥 afirma Lucena. Aquesta compensaci贸 per tant, no aniria en la l铆nia de les indicacions de Brussel路les, ja que la Comissi贸 Europea (CE) dona vital import脿ncia a les directives europees d鈥橦脿bitats i Aus, directives que han de ser respectades en cas de que tiri endavant el projecte d鈥檃llargar la tercera pista.

A tot aix貌 s鈥檋a d鈥檃fegir que el 70% dels terrenys que ha proposat AENA com a compensaci贸 coincideixen amb els que ja preveia la Generalitat protegir fa quinze anys. En aquest sentit, el comissari de Medi Ambient de la Comissi贸 Europea, advoca perqu猫 s鈥檃mpli茂n 鈥渆ls l铆mits de la zona especial de protecci贸 per a les aus com a compensaci贸 per l鈥檃nterior ampliaci贸 de la infraestructura aeroportu脿ria executada fa quinze anys鈥.

Alguns antecedents

No 茅s la primera vegada que AENA juga amb els espais naturals del nostre municipi. Durant les 煤ltimes dues d猫cades s鈥檋an produ茂t diferents infraccions de les lleis que protegeixen els nostres espais naturals. Com a exemple: els 54.000 metres quadrats que havien de servir com a corredor biol貌gic on AENA va construir aparcaments aix铆 com una cafeteria (a la zona de Viladecans) i que suposava una compensaci贸 sobre l鈥檌mpacte del projecte d鈥檃mpliaci贸 que es va fer fa quinze anys. En aquest sentit, la Comissi贸 Europea va denunciar que el govern de la Generalitat no va realitzar 鈥渃ap avaluaci贸 adequada dels efectes鈥 i que el terreny afectat on s鈥檃nava a construir eren de 鈥済ran valor ambiental鈥.

L鈥檕posici贸 social vers l鈥檃mpliaci贸 de l鈥檃eroport

Molts son els col路lectius, ve茂ns, associacions i entitats p煤bliques que han mostrat el rebuig contra l鈥檃mpliaci贸 de l鈥檃eroport. Les protestes actualment han anat molt m茅s enll脿 del nostre municipi, on els principals agents han estat 鈥淣i un Pam de Terra鈥 i l鈥檃juntament de El Prat. Per altra banda, entitats com Depana, Greenpeace, Ecologistes en acci贸, alguns partits pol铆tics com la CUP o Catalunya en Com煤 o el Col路legi de Bi貌legs de Catalunya entre molts altres, han mostrat la seva disconformitat vers aquest atac a les zones protegides del nostre delta. Tamb茅 s鈥檋an efectuat diferents debats en quan a l鈥檃mpliaci贸, com el que es va donar a la Universitat de Barcelona o, m茅s recentment, el que es va organitzar el 20 de juny a la Casa Gomis de la m脿 del Col路legi d鈥橝rquitectes de Catalunya on no hi van voler assistir els impulsors de l鈥檃mpliaci贸.

Tot i aix铆, segons l鈥櫭簂tim esborrany que s鈥檋a fet p煤blic del grup de treball que avalua el tema, sembla que la Generalitat est脿 m茅s a prop de afavorir l鈥檃mpliaci贸 de l鈥檃eroport que d鈥檃turar-la. Consideren que s鈥檋a de garantir el volum d鈥檌nversions que AENA ha plantejat i es vol aprofundir en com s鈥檋auria de realitzar aquesta ampliaci贸, considerant que 鈥渟鈥檋auran de treballar i presentar amb molta m茅s precisi贸 els diferents escenaris possibles, analitzant tant la longitud total de pista requerida en funci贸 de les necessitats com la ubicaci贸鈥.




Autor font: Elpratllibertari.cat